5 tipov, ako vyjednať tú najlepšiu cenu

0

Či už stojíme na strane predávajúceho alebo kupujúceho, náš cieľ je rovnaký: uzavrieť obchod na želanej cene. Samozrejme, nie vždy sa to však podarí, čo neskôr ľutujeme, pretože sme mohli z obchodu vyťažiť oveľa viac.

Po kúpe či predaji si potom hovoríme niečo ako: „nemusel som spúšťať toľko z ceny,“ alebo „mohol som vyjednať ešte väčšiu zľavu“.

Takže ako uzavrieť obchod, s ktorého výsledkom budeme spokojní? Tu je niekoľko tipov:

1. Nezabudnite na predbežný prieskum

Základná rada pri vyjednávaní ceny znie: pred stretnutím si urobte domácu úlohu a poriadne sa pripravte, čiže analyzuje aktuálne ceny na trhu a ceny konkurenčných produktov a služieb.

Či už kupujete auto alebo predávate domáce torty, prehľad cien vám poskytne priestor pre manévrovanie s cenou. Čím viac informácií o trhových cenách, podmienkach či zľavách získate, o to viac budete pri vyjednávaní ceny vo výhode.

2. Pite kávu a počúvajte

Mnoho predajcov alebo kupujúcich trpí závažnou „poruchou“ : nedokážu prestať hovoriť. A to je chyba, pretože práve byť ticho a počúvať je dnes veľké umenie.

Odborníci odporúčajú dodržiavať pravidlo 70/30, čiže 70 % času počúvať a iba 30 % času rozprávať.

Prečo je počúvanie také dôležité? Počúvaním totiž vstrebete všetky potreby druhej strany a čím viac informácií vám ponúkne, tým lepšie sa budete môcť o vami ponúkanej cene rozhodnúť.

A čo tá káva? Výskumy preukázali, že kofeín robí človeka odolnejším proti presviedčaniu, čo je v procese vyjednávania určite výhodou.

3. Začnite vy a s vysokým (nízkym) číslom

Dajme tomu, že sme v pozícii predajcu. Pokiaľ s cenou nezačnete ako prvý a necháte ju stanoviť druhou stranou obchodu a tá ju hodí príliš nízko, bude sa vám len ťažko z tejto úrovne “štverať nahor”.

Začnite preto s cenou vy. Nebojte sa “poriadne” pridať a ponuku zakotvite dostatočne vysoko. Aj keď si v duchu myslíte, že je toto číslo doslova absurdné, nezabúdajte, že o tom viete iba vy.

Naopak, ak ste v pozícii kupujúceho, začnite dostatočne nízko (nižšie, ako ste ochotní zaplatiť). Predajcovi sa bude len veľmi ťažko táto úroveň zdvíhať nahor.

4. Hrajte to na dôležitosť a naliehavosť

Overeným trikom pri vyjednávaní je tzv. hranie na čas.

Pre lepšie ozrejmenie si uveďme príklad:

Obchod s počítačmi vyhlási akciu na 100 kusov najnovších notebookov. Uvažujete, že si ho možno zakúpite, no do obchodu nestihnete prísť ráno ale až niečo k obedu. Po tom, čo do obchodu prídete zistíte, že sa pozeráte na posledný kus vo vitríne. V tej chvíli nadobudnete pocit, že tento produkt musí byť skvelý a vy nemáte čas váhať s jeho kúpou.

Na druhej strane, ak predávate, spravte zo svojho produktu a služieb niečo, čo sa v danej chvíli jednoducho neodmieta.

5. Nebojte sa prejaviť emócie.

Nepáči sa vám ponuka druhej strany? Nebojte sa prejaviť prirodzenú mimiku. Pokrčte obočie a tvárte sa skormútene, nech druhá strana vie, že cenu stanovila naozaj nízko.

investicne.sk
Investičné noviny - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať