Panasonic a Sharp: Napriek reformám aj naďalej masívne straty!

Japonský elektronickí giganti, spoločnosti Panasonic a Sharp aj napriek lepším výsledkom ku koncu roka 2012 držia svoje prognózy vo výrazne negatívnom duchu. Za celý fiškálny rok 2012/2013 predpovedajú masívne straty.

Panasonic ohlásil za tretí kvartál končiaci decembrom minulého roka čistý zisk 61,3 miliárd jenov, v porovnaní so stratou 197,6 miliárd jenov za rovnaké obdobie predchádzajúceho roka. Výsledok prichádza tri mesiace po tom, ako spoločnosť oznámila takmer 700 miliardovú stratu, čo jedna z najväčších štvrťročných strát japonského výrobcu vôbec.

Strata spoločnosti Sharp sa v rovnakom štvrťroku znížila na 36,7 miliárd jenov, zatiaľ čo pred rokom bola na úrovni 173,6 miliárd jenov. Celoročná strata za fiškálny rok končiaci marcom 2013 by v prípade Panasonicu mala byť 765 miliárd jenov a v prípade spoločnosti Sharp 450 miliárd jenov.

Nedarilo sa LCD televízorom

Sharp uviedol, že drastický bol predovšetkým prepad predaja LCD televízorov a to v dôsledku oslabujúceho dopytu v Japonsku a poklesu predaja v Číne, kvôli zhoršeným japonsko-čínskym vzťahom.

Japonsko a Čína majú už dlhší čas vyhrotené vzťahy, a to kvôli územnému sporu o vlastníctvo ostrovov vo Východočínskom mori. Z toho vyplýva aj čínsky bojkot niektorých japonských výrobcov.

Celkové štvrťročné tržby Sharpu napriek tomu v poslednom kvartáli vzrástli oproti predchádzajúcemu roku o 15 % na 678,2 miliárd jenov. Spoločnosť oznámila prepúšťanie tisícok zamestnancov v snahe o záchranu a návrat k zisku.

Tržby Panasonicu v poslednom štvrťroku rástli o 8 % na 1,8 miliardy jenov. Firmu zasiahla predovšetkým silná konkurencia vrátane amerického Apple a juhokórejského Samsungu.

Panasonic sa čoraz viac sústreďuje na priemyselné produkty, ktoré prinášajú lepšie ziskové marže.

Podľa aktuálnych informácií sa Panasonic odvracia od výroby spotrebnej elektroniky a sústreďuje sa na priemyselné výrobky, ktoré ponúkajú lepšie ziskové marže. Zefektívniť výroba sa má aj cez menší počet podnikov, ktoré zamestnávajú menej zamestnancov. Len počas minulého roka znížil Panasonic počet svojich zamestnancov o 40 000.

Podľa posledných výsledkov sa ukazuje, že reštrukturalizácia vykazuje známky úspechu, no tie budú musieť pokračovať aj ďalej. Už na konci marca by mohol Panasonic predstaviť svoj trojročný obchodný plán, ktorý prinesie ďalšie reštrukturalizačné opatrenia.

Foto: osde8info

MARTIN KIABA je absolventom Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v odbore financie, bankovníctvo a investovanie. Aktívne sa zaujíma o finančné trhy, problematiku verejných financií a politické dianie doma i v zahraničí.
Zdieľať
Komentáre