Rast cien – prečo?

Jeden ekonóm sa raz vyslovil, že ak niekto dokáže exaktne vysvetliť príčinu rastu cien a zákonitosti tohto rastu, zaslúži si byť laureátom Nobelovej ceny. Hľadať vysvetlenia vychádzajúc z predpokladov ekonomickej teórie je skutočne náročné. Iné je to však pri jednoduchom pozorovaní procesu produkcie a realizácie tovarov a služieb v súčasnej dobe. Nie je jednoduché uskutočniť popis a vysvetlenie príčiny neustáleho rastu cien, no identifikácia konkrétnych parciálnych príčin je nastaveným zrkadlom, do ktorého sa nik nechce pozrieť.

Stručná genéza vzniku ceny slúži na vysvetlenie prečo by ceny nemali celosvetovo, konštantne a neustále rásť. Pre výrobu základného, prvotného produktu (pre nás produktu slúžiaceho ako príklad) je potrebné získať základné nerasty, spracovať ich, vyrobiť produkt a finálny produkt realizovať.

Umelé komplikovanie

Cena nerastov neustále rastie, no v skutočnosti nemá dôvod. Technológie na získavanie nerastov zefektívňujú celý proces a tým ho zlacňujú. Rôzne alternatívy využitia jednotlivých surovín a materiálov na jeden konkrétny produkt vnášajú do tvorby cien konkurenciu, ktorá tiež tlačí ceny dole. Paradoxom je, že rast cien je ospravedlňovaný skutočnosťou, že nerastov ubúda. Ceny sa teda umelo tlačia nahor. Namiesto efektívneho využitia „ubúdajúcich“ nerastných surovín ich predražuje ich neobnoviteľnosť a tým znižuje ich dostupnosť a štartuje rast cien.

Tlak na rast reálnych miezd je pochopiteľný, ľudia musia byť schopní nakupovať za svoje mzdy.

S pracovanie nerastov a výroba produktu je tiež sprevádzaná rastom efektivity a vyššou úrovňou technológií. Pracovné sily sú kvalifikovanejšie. Všetko by malo viesť ku nižšej cene finálneho produktu. Problémom je opäť umelé komplikovanie aktivity v podnikateľskom prostredí. Normy, regulácie, životné prostredie a hlavne rast ceny práce. Tlak na rast reálnych miezd je pochopiteľný, ľudia musia byť schopní nakupovať za svoje mzdy. Kúpna sila obyvateľstva s priemerným reálnym dôchodkom je ale ovplyvnená práve cenami tovarov a služieb. Už v tejto fáze nastáva zacyklenie problému.

Lepšie informovaní vyhrávajú

Najviac sofistikovanou časťou procesu výroby a realizácie produktu sú jednotlivé aktivity spojené s umiestnením produktu na trh. V záujme každého producenta je minimalizovať predajnú cenu pri zachovaní štandardov kvality. To je jasné. Opäť umelé zvyšovanie ceny nastáva v procese „získavania informácií“.

V trhovej ekonomike je nevyhnutné byť lepšie informovaný ako konkurent. Otázne je, za akú cenu. Problematika korupcie pri získavaní informácií ako ponuku pripraviť tak aby bola víťazná či „kupovanie“ odbytísk priamo pôsobí na cenu. Spotrebiteľ teda zaplatí legálne či nelegálne, no v každom prípade potrebné a účelné provízie.

Svetové spoločenstvo má k dispozícii know – how, technológie a neustále napredujúci stav rozvoja všetkých oblastí. Nové fenomény  majú slúžiť na prospech veci nie na škodu (zvyšovanie cien). Nič nie je čierno-biele ani natoľko jednoduché aby sa stav zlepšil okamžite. Jednoducho je potrebné prestať veci zbytočne komplikovať len aby sa javili na vyššej úrovni.

Vedúca mojej bakalárskej práce mi raz povedala: „Veda nie je vedou preto, že ju komplikovane napíšeš. Je vedou preto, že obsah je komplikovaný.“  Netreba sa hanbiť implementovať  sedliacky rozum do našich high-level činností.

Zdieľať
Komentáre

Ešte zaujímavejšia by bol článok o tom prečo existuje infácia..