Nezameniteľné tokeny (NFT) ako nová forma marketingu?

NFT token
NFT (Foto: Flickr)

Pred približne dvoma rokmi sme boli svedkami boomu nezameniteľných tokenov NFT (Non-Fungible Tokens), ktorý ale pomerne rýchlo upadol. To však otvorilo dvere novým možnostiam využitia lacnejších NFT, keďže veľké firmy z nich spravili zaujímavý marketingový nástroj.

Nezameniteľné tokeny NFT sú vytvárané a obchodované na princípe blockchainu podobne ako fungujú kryptomeny. Každé jednotlivé NFT je však unikátne, má vymedzené vlastníctvo a môže mať spojitosť a využitie s objektami reálneho sveta. Asi najznámejším trhom, na ktorom je možné s týmito tokenmi obchodovať, je OpenSea.

NFT ošiaľ

Slávu a vzostup NFT tokenom zabezpečil veľký mainstreamový ošiaľ, ktorý bol spojený s hudobným a umeleckým odvetvím a revolúciou ohľadom Webu 3.0, v ktorom sa tokenom prognózovalo významné postavenie. Kolekcie ako CryptoPunks alebo Bored Ape Yacht Club mali v aukciách aj multimiliónové ocenenia. V súčasnosti sa však najexkluzívnejšie a najdrahšie NFT predávajú ledva cez 100 000 dolárov za token.

Celkové príjmy NFT trhov sa podľa portálu CryptoSlam znížili v roku 2023 na 9,5 miliardy dolárov, čo predstavuje len približne tretinu z príjmov predchádzajúceho obdobia (v roku 2022 predstavovali príjmy 26,7 miliardy dolárov). Najvyšší objem predajov zaznamenal trh v roku 2020, kde boli vyhodnotené predaje v súhrnnej výške 49,9 miliardy dolárov.

Nová príležitosť

Šialenstvo okolo NFT a Webu 3.0 síce mierne opadlo, do odvetvia ale vstúpili svetoví giganti s jasným cieľom – využiť stále sľubný potenciál NFT tokenov a Webu 3.0 ako formu marketingového nástroja.

Nike, gigant v oblasti športového oblečenia a obuvi, vytvoril špeciálnu kolekciu tenisiek prepojenú s nezameniteľnými tokenmi, ktorej nákup však umožnil aj zákazníkom neangažovaných v blockchain svete. Na rozdiel od predošlých, výhradne virtuálnych pokusov, tento krát mohli kupujúci zaplatiť kreditnou kartou, nie len kryptomenami. Nike do tohto sveta vstúpil akvizíciou spoločnosti RTFKT Studios, ktorá je známa predajom digitálnych tenisiek predávaných ako NFT.

Foto: Nike

Niektoré spoločnosti začali využívať nezameniteľné tokeny vo svojich vernostných programoch, ako napríklad Starbucks. Užívatelia zapojení do testovacieho programu mali možnosť prostredníctvom online hier a úloh generovať unikátne NFT odmeny, pomocou ktorých získali prístup k exkluzívnym programom a drinkom, kurzom vytvárania kokteilov, či dovolenkám. Najlepších 20 držiteľov výhod bolo pozvaných na výlet do Kostariky, kde Starbucks vlastní svoju jedinú kávovú farmu.

Hoci je využívanie nezameniteľných tokenov ako marketingový nástroj stále iba v prvotnej fáze vývoja, existujú pozitívne vyhliadky do budúcna. V prípade, že táto stratégia bude pokračovať, veľké spoločnosti budú nútené inovovať a vytvárať nové, cenovo dostupné NFT ako odmeny pre svojich zákazníkov. To bude trh s digitálnymi aktívami posúvať vpred.

Zdroje: Forbes.com, Nasdaq.com

Redaktor portálu investicne.sk
Zdieľať
Komentáre