Investície do globálneho vesmírneho hospodárstva rastú závratnou rýchlosťou. Podľa správy spoločnosti Novaspace dosiahne globálna vesmírna ekonomika do roku 2033 hodnotu 944 miliárd USD. V roku 2024 malo vesmírne hospodárstvo hodnotu približne 596 miliárd USD. Informuje o tom server Quartz.
„Služby využívajúce satelity, ako napríklad navigácia, pozorovanie Zeme a komunikácia, zohrávajú čoraz väčšiu úlohu v rôznych odvetviach vrátane poľnohospodárstva, logistiky a mestského plánovania,“ uviedol Lucas Pleney, konzultant spoločnosti Novaspace.
Spoločnosť rizikového kapitálu Space Capital, ktorá sa špecializuje na investície do technológií súvisiacich s vesmírom, uvádza, že investície do vesmírneho hospodárstva zaznamenali medziročný nárast takmer o tretinu.
Celkové investície do vesmírnej ekonomiky sa tak od roku 2009 zvýšili na takmer 339 miliárd USD. Podľa Chada Andersona, riadiaceho partnera Space Capital, sa vesmírna ekonomika netočí len okolo veľkolepých štartov rakiet a satelitov na obežnej dráhe. Ide aj o to, ako spoločnosti využívajú infraštruktúru na poskytovanie riešení problémov na Zemi.
Lídrom je SpaceX
Medzi hlavné spoločnosti, ktoré využívajú vesmírne aktíva, patrí napríklad spoločnosť Waymo, ktorá integruje satelitné technológie do podpory autonómnych vozidiel spoločnosti Google. Ďalej je to firma Niantic, ktorá je závislá od satelitných snímok zeme pre mobilné hry, ako je Pokemon Go, či spoločnosť Anduril (autonómna obrana) alebo spoločnosť Scale AI (umelá inteligencia).
Z rastu vesmírnej ekonomiky profituje aj spoločnosť najbohatšieho muža planéty Elona Muska, SpaceX, ktorá je dominantná v oblasti raketových štartov aj satelitného internetu. Satelitná služba Starlink od SpaceX sa teší čoraz väčšej obľube – uzavrela zmluvy s veľkými leteckými spoločnosťami, výletnými loďami až po firmu T-Mobile a najväčšieho ukrajinského mobilného operátora. Server Business Insider odhaduje, že prevádzka služby Starlink sa vlani strojnásobila.
Viacnásobne použiteľná mega-raketa Starship by mala koncom tohto týždňa absolvovať svoju siedmu skúšobnú misiu. Po dosiahnutí komerčnej prevádzky by podľa Andersona mohla „otvoriť úplne nové trhy“. Zároveň naznačil jej potenciálne využitie ako vesmírnej stanice, ako aj tranzitného vozidla na Mars a Mesiac, čím potvrdil víziu Elona Muska.
Čerstvý úspech slávi vesmírna spoločnosť miliardára Jeffa Bezosa, Blue Origin. Jej raketa New Glenn, pomenovaná po Johnovi Glennovi, prvom Američanovi, ktorý obletel Zem, vo štvrtok úspešne absolvovala svoj prvý let po viacerých odkladoch. New Glenn je navrhnutá ako konkurencia Falconu 9 od SpaceX pri vynášaní komerčných a vládnych satelitov na obežnú dráhu. Podobné ambície má aj raketa Neutron od Rocket Lab, ktorá plánuje svoj debut v polovici roka 2025.
New Glenn safely reached its intended orbit during today's NG-1 mission, accomplishing our primary objective. The second stage is in its final orbit following two successful burns of the BE-3U engines. The Blue Ring Pathfinder is receiving data and performing well.
We lost the… pic.twitter.com/MmDlCb6AVj
— Blue Origin (@blueorigin) January 16, 2025
Tradičné spoločnosti zaostávajú
Zatiaľ čo relatívni nováčikovia vo vesmírnom priemysle hviezdia, „starí hráči“ ako napríklad Boeing a Airbus zaostávajú. Boeing sa po fiasku svojej kozmickej lode Starliner údajne snaží predať svoje vesmírne podnikanie. Starliner mal slúžiť ako náhrada za raketoplány, no posledný testovací let sa skončil neúspechom. Po dopravení astronautov na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS) sa loď vrátila na Zem bez posádky.
Výzvam v tomto smere čelí aj európsky výrobca lietadiel Airbus, ktorý sa snaží ozdraviť svoju problémovú divíziu vesmírnych systémov. V októbri minulého roka avizoval, že plánuje do polovice roku 2026 zrušiť až 2 500 pracovných miest vo svojej divízii obrany a kozmického priestoru. Ako dôvod uvádza náročnú podnikateľskú klímu v tomto segmente.
„SpaceX sa za 10 rokov vypracovala z outsidera na špičkového hráča,“ povedal Anderson. „Myslím si preto, že títo etablovaní hráči boli zaslepení, boli predbehnutí a v skutočnosti nemajú stratégiu alebo plán, ako získať späť tento podiel na trhu.“
Zdroje: qz.com; autor