4 situácie, v ktorých nás mozog nevedomky oberá o peniaze

Naša myseľ je schopná veľkých vecí, no existujú určité mentálne predsudky, ktoré vedú nevedomky k strate peňazí. Ktoré to sú a na čo si dávať pozor?

1. Rovnaké množstvo peňazí v rôznych situáciách

Čo vám prinesie väčšiu úsporu: 20 eurový poukaz na 50 eurový nákup oblečenia, alebo 20 eurová zľava na kúpu pohovky v hodnote 1500 €?

V oboch situáciách ušetríme rovnaké množstvo peňazí, čiže 20 €. Samozrejme, pri kúpe sedacej súpravy náš mozog vyhodnotí zľavu 20 € ako „nepodstatnú“, a to aj napriek tomu, že ide o rovnakú úsporu ako v prvom prípade.

Podľa odborníkov je preto vhodné túto sumu porovnať s niečím iným – spýtajte sa, čo iné môžem za 20 € získať? Len vďaka inému uhlu pohľadu pochopíte skutočnú hodnotu tejto usporenej sumy.

2. Efekt číslic vľavo

Náš mozog kladie väčší dôraz na čísla na ľavej ako na pravej strane. To znamená, že ak obchodníci stanovia cenu 15,99 €, náš mozog ju bude považovať za oveľa lepšiu ako 16 € (aj napriek tomu, že rozdielom je iba cent).

Jednoducho náš mozog vníma, že produkt je v cenovej kategórii 15 € a nie 16 €. Nemožno sa preto diviť, že ceny s 99 na konci doslova zaplavujú obchody.

3. Platby kartou až tak nebolia

Pokiaľ niečo uhrádzame kartou, na rozdiel od hotovosti naše peniaze od nás okamžite neodchádzajú. To znamená, že mozgu výdavky kartou nevadia a je náchylnejší ich ospravedlniť, pretože sa na peniaze pozerá ako na budúcnosť, nie dnešok.

Riešením je držať sa nákupného zoznamu a vyhnúť sa impulzívnym nákupom, pri ktorých používame debetnú či kreditnú kartu.

4. Vysoká cena (ne)rovná sa kvalita

Mnohí z nás majú zafixované, že minúť viac peňazí za kvalitnejšiu vec s dlhodobejšou trvanlivosťou je výhodnejšie. Pochopiteľne, je pravda, že kúpiť topánky za 100 €, ktoré budeme nosiť 10 rokov, je hospodárnejšie, ako kúpiť topánky za 30 €, ktoré nám vydržia maximálne rok.

Avšak pozor – táto domnienka sa môže otočiť proti nám. Potvrdil to experiment profesora ekonómie z Univerzity v San Diegu na jednom vinárstve, ktoré fľašu vína ocenilo z predošlých 10 USD na 20 USD. Predaje fliaš prekvapivo vzrástli o polovicu, pretože milovníci vína uplatňovali rovnicu “vysoká cena=kvalita”. Vhodné je vždy overiť si, či je tovar naozaj kvalitný a cena adekvátna.

rm stock