7 princípov, s ktorými Alexander Veľký dobyl svet. A vy môžete tiež!

Mal iba 22 rokov, keď sa spolu so 45-tisícovým vojskom vydal dobyť Perzskú ríšu. Mnohí ho podcenili a spravili chybu, pretože Alexander dobyl územie od Kartága až po severozápad Indie.

Jeho veľkolepý boj bol odrazom mimoriadne odvahy, vytrvalosti či dokonalého plánovania.  Presne týmito znakmi a mnoho inými sa dnes vyznačuje podnikateľské prostredie, kde sa mnohí snažia prežiť a zabojovať o zisk!

Princípy, ktoré mladého Alexandra doviedli k tak veľkolepému úspechu, je možné uplatniť aj na podnikateľskom bojisku.

1. Cieľ – Alexander Veľký mal bezpochyby cieľ. Presne vedel čo chce dosiahnuť a taktiež prečo to chce dosiahnuť. Vedel o silnej lojalite perzských bojovníkov k svojmu kráľovi, a taktiež vedel, že ak ho porazí, perzská armáda sa roztrúsi. To bol Alexandrov cieľ, za ktorým si pevne išiel a nakoniec na naplnil.

2. Ofenzíva – Aj napriek tomu, že bol tento mladý vodca v početnej nevýhode, začal útok. Ako neskôr uviedol Napoleon, žiadne veľké bitky sa nevyhrávajú defenzívou. Čo z toho plynie pre svet biznisu? Musíte byť schopný vziať svoj nápad, myšlienku a cieľ pevne do rúk a preraziť s ním na trhu.

3. Sústredenie – Alexander bol schopný sústrediť svoju pozornosť na cieľ uvedený v prvom bode – poraziť perzského kráľa. Po vytýčení cieľa je potrebné, upriamiť naň svoju myseľ.

—Čítaj viac v našej rubrike: Tipy a triky

4. Efektívnosť – ako je už uvedené, Alexander efektívne využil menej početnú armádu k porazeniu perzského vojska. Pri nízkych nákladoch porazil kráľa a ochromil celé jeho vojsko. Efektívne využívanie zdrojov je dnes jednou z hlavných vlastností, ktorou podnik musí disponovať, aby vôbec prežil!

 

Alexander Veľký (YouTube)

5. Flexibilita – vlastnosť, ktorou by sa dnes všetky podnikateľské subjekty mali vyznačovať, bola príznačná aj pre Alexandrovo vojsko. Alexandrova výprava dokázala pružne zmeniť smer útoku a zaútočiť v prípadoch, keď sa naskytla vhodná príležitosť.

Či už v oblasti ľudských zdrojov, ponúkanej produkcie či marketingu, všade by ste mali ako organizácia flexibilne reagovať na súčasné podmienky na trhu.

6. Moment výhody – Po tom, čo Alexander naplnil svoj cieľ a vyhnal perzského kráľa z bojového pola, ihneď využil tento moment výhody a roztrúsil perzskú armádu.

Ak vo svojom biznise držíte výhodu, rýchlo sa ju snažte využiť vo svoj prospech. Predtým, než vaša konkurencia dostane ďalšiu šancu na protiútok, vyťažte zo svojej výhody každé jedno euro.

7. Posledným princípom je princíp prekvapenia – Podobne ako Alexander Veľký, naučte sa aj vy tvoriť či využívať moment prekvapenia. Skúste zmeniť ceny produktov, zvoľte iné predajné miesta či odlišný spôsob predaja.  Dôležité je uskutočniť niečo, čo vaša konkurencia neočakáva.

Príspevok bol spracovaný na základe knihy Briana Tracyho a Marka Thompsona – Vybudujte skvelú firmu

Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať
Komentáre