Technologický obor Amazon sa dohodol s Federálnou obchodnou komisiou (FTC) na zaplatení pokuty, aby urovnal obvinenia v súvislosti s členským programom Prime.
Ako píše server Techcrunch, spoločnosť bude musieť zaplatiť pokutu vo výške 1 miliardy dolárov a poskytnúť refundácie vo výške 1,5 miliardy dolárov približne 35 miliónom spotrebiteľov, ktorí boli poškodení „klamlivými postupmi firmy pri registrácii do programu Prime“, uvádza FTC. Amazon je tiež povinný ukončiť svoje „nezákonné postupy pri registrácii a zrušení členstva“.
V žalobe podanej v júni 2023 sa uvádzalo, že Amazon vytvoril mätúce a zavádzajúce používateľské rozhrania, aby spotrebiteľov bez ich vedomia prinútil zaregistrovať sa do služby Prime. Podľa FTC tiež vytvoril zložitý proces pre spotrebiteľov, ktorí chceli zrušiť svoje predplatné, tým, že ich nútil prechádzať zbytočnými krokmi.
Predseda FTC Andrew Ferguson označil pokutu za „monumentálne víťazstvo“ agentúry pod vedením Trumpovej administratívy. „FTC pod vedením Trumpa a Vancea je odhodlaná bojovať proti spoločnostiam, ktoré sa snažia oklamať bežných Američanov a pripraviť ich o ich ťažko zarobené peniaze,“ uviedol Ferguson vo svojom vyhlásení.
„Amazon a naši manažéri vždy dodržiavali zákon a táto dohoda nám umožňuje posunúť sa vpred a zamerať sa na inovácie pre zákazníkov,“ uviedol Amazon vo svojom vyhlásení. „Neustále sa snažíme, aby bolo pre zákazníkov jasné a jednoduché zaregistrovať sa alebo zrušiť svoje členstvo v programe Prime a aby sme ponúkli podstatnú hodnotu pre milióny verných členov programu Prime po celom svete. Budeme v tom pokračovať a tešíme sa na to, čo prinesieme členom programu Prime v nasledujúcich rokoch.“
Ide o jednu z najvyšších pokút, aké kedy FTC udelila. V roku 2019 agentúra udelila spoločnosti Facebook, dnes známej ako Meta, pokutu 5 miliárd dolárov za porušenie súkromia spotrebiteľov.
Hoci ide o obrovskú sumu, v prípade Amazonu predstavuje len približne 0,1 % jeho trhovej kapitalizácie, ktorá sa v súčasnosti pohybuje okolo 2,4 bilióna dolárov.
Program Amazon Prime, spustený v roku 2005, sa medzitým stal jednou z najúspešnejších predplatiteľských služieb na svete. Dnes má viac než 200 miliónov členov a generuje firme miliardové príjmy. Ročné členstvo stojí 139 dolárov a prináša výhody ako bezplatné doručenie či prístup k streamovanému obsahu. Štatistiky zároveň ukazujú, že členovia Prime nielen nakupujú častejšie, ale v priemere aj míňajú viac než bežní zákazníci.
Zdroje: techcrunch; cnbc








