My, ktorí predávame v kamenných obchodoch, či e-shopoch celý rok čakáme na obdobie Vianoc. Konečne prichádza naša sezóna. Ľudia nakupujú ako zmyslov zbavení. Tržby rastú a my sa tešíme, že je konečne po našom tovare dopyt. Záujem, akému by sme najradšej odolávali každý mesiac. Ako je to však s reálnym číslom vianočným tržieb, o tom by sa dalo diskutovať.
Vianoce predajú všetko
Vianočný ošiaľ vládne svetom. Ľudia vo vianočnom chaose nakupujú aj veci, ktoré nevieme celý rok predať. Povedzme si úprimne, možno tiež patríme medzi nich. Nájsť niečo, čo ulahodí nášmu blízkemu je veľakrát drina. Nabeháme sa, nachodíme, vystojíme rady v obchodoch, alebo naobjednávame cez e-shopy. No nikde nemáme záruku, že naše úsilie nevýjde nazmar. Pretože darček sa nakoniec nemusí vôbec páčiť, alebo hodiť. A stáva sa bežne, že v strese a zhone siahneme bez rozmyslu po niečom na poslednú chvíľu. Len aby sme niečo kúpili.
Po Vianociach rapídne stúpa počet reklamácií
Ľudia teda po sviatkoch prichádzajú do obchodov znova. Viacerí bohužiaľ nie nakúpiť, ale s požiadavkou výmeny tovaru alebo vrátenia peňazí. Spýtali sme sa prevádzkovateľa systému na správu a vybavovanie reklamácií, čo hovoria štatistiky?
„Áno je to tak. Január má veľmi rýchlo stúpajúci trend. Naši zákazníci evidujú dokonca viac ako 40%-ný nárast takýchto prípadov práve po vianočných sviatkoch. Ostatné mesiace sa pohybujú na úrovni cca 6% z celkového objemu ročných reklamácií. Januárové reklamácie majú pôvod hlavne v tom, že ľudia kupujú vianočné darčeky bez uváženia alebo pod tlakom času a stresu. Darček je nevhodný, alebo oň obdarovaný z nejakých dôvodov nemá záujem. Je možné i to, že dostal podobných darčekov viac.“ Za portál reklamacie.sk odpovedal Radoslav Dzurko.
Skreslené januárove „prepady“ tržieb
Z decembra nadšení tržbami a predajom, teraz musíme vybavovať reklamácie. V niektorých prípadoch sa nevyhneme vráteniu peňazí. Takže januárové tržby v konečnom dôsledku ponížime o čísla, ktoré idú na úkor reklamácií z decembra. Pritom optimálne by bolo, už v decembri brať do úvahy skutočnosť, že celkový výsledok predaja nie je konečný. Odporúčame preto zostať realistami a tržby počítať až v januári.