Pohľad do biznisu s názvom Formula 1!

Na začiatok si objasníme, čo sa pod pojmom Formula One (F1) rozumie. Celý šport je riadený troma organizáciami: FIA (Federation Internationale d’ Automobile), FOM (Formula One Management) a FOTA (Formula 1 Teams’ Association).

FIA na všetko dohliada, stanovuje pravidlá a kontroluje ich dodržiavanie. Organizácia nie je orientovaná na peniaze, čiže jej cieľom nie je dosahovať zisk. Na to je tu manažment FOM, ktorý je zodpovedný za biznis  v tomto športe. Jeho cieľ znie jasne: Maximalizovať profit! Posledným článkom tohto športu je FOTA – združenie majiteľov jednotlivých tímov, ktorého cieľom je určitá koordinácia všetkých stajní (Ferrari, Mercedes Mclaren atď..), aby s FIA a FOM rokovali jednohlasne.

Treba podotknúť, že F1-ka predstavuje veľmi zložitý medzinárodný biznis, ktorý je popretkávaný množstvom právnických subjektov. Stačí sa pozrieť na tohtoročný mesiac máj, kedy bol 21 %-ný podiel korporácie rozdelený medzi troch nových investorov: Waddell & Reid, BlackRock a nórskeho správcu vládnych peňazí – Norges Bank Investment Management. Napriek tomu sa do tohto biznisu budú môcť zapojiť aj malí investori, nakoľko sa F1-ka chystá na burzu (uvidíme kedy).

Čítaj tiež: Akciový trh čaká na Formule

Financovanie športu – vláda, TV, stánky či helikoptéry

Aj napriek tomu, že závody F1 sú najsledovanejšími športovými udalosťami, predaj televíznych práv tento biznis nad vodou neudrží. Možno ste nevedeli, že až 15 z 19 pretekov F1 je financovaných zo štátnych zdrojov. Pri pohľade na 465 %- nú výnosnosť tejto športovej udalosti sa vládnym aparátom netreba čudovať, že do pretekov tlačia peniaze. Krajiny taktiež využívajú závody na vlastné zviditeľnenie, a tým podporu cestovného ruchu.

Priam leví podiel na príjmoch prinášajú tržby z predaja vstupeniek. Na stálych okruhoch vygenerujú v priemere 22 miliónov dolárov. Viacero závodov tiež ponúka prenájom kempovacích priestorov, vďaka ktorému sa kasy F1 dostanú cca 2 mil. USD za závod. Z predaja v stánkoch sa spoločnosti Formula One ujde 25%-ná provízia. Podľa informácií Financial Times sa ročný obrat F1-ky pohybuje na úrovni 1,5 miliardy dolárov.

Zaujímavým príjmom je náhľad na závod z helikoptéry: Možnosť obzrieť si preteky pohľadom zhora generuje príjmy vo výške 1,5 mil. dolárov. K príjmom sa tiež radí poskytnutie reklamných priestorov, väčšinou vo forme loga, ktoré je nalepené na monoposte.

Obr.: Monoposty sú oblepené reklamou, ktorá patrí k jednému z príjmov F1

Na prázdno neobídu ani jednotlivé tímy, ktoré na pretekoch zviditeľňujú svoj biznis. Treba povedať, že v posledných rokoch si na tomto športe vydobyli ešte mohutnejšiu časť koláča. Kým ešte v roku 2003 mali na príjmoch Formuly One 23 %-ný podiel, teraz platí nová dohoda (až do roku 2020), ktorá im zaručuje podiel na príjmoch na úrovni 63 %. Niet sa čo čudovať, veď nebyť ich, nebola by žiadna show.

Aby sme ale nehovorili len o príjmoch, vypichneme tiež dôležité náklady. Nemalé peniaze sa spájajú s prípravou závodného okruhu (bezpečnostné bariéry, prenájom tribún, atď..). Dôležitými nákladmi sú zamestnanci, marketing či prenájom vozidiel. Samozrejme, vybudovanie nového závodu je omnoho drahšie než transformácia verejnej komunikácie na okruh. Pri permanentných okruhoch však existuje možnosť ich prenájmu na súkromné účely (privátne preteky), čo generuje ďalšie príjmy.

Obr.: Lukratívny okruh v Singapure. F1-ka je v Ázii obľúbenejšia než na západe

Hodnota biznis modelu

O mohutnosti tohto biznisu svedčí aj hodnota Formula One, ktorá sa oceňuje na viac ako 7 miliárd dolárov (bez dlhov). To prevyšuje hodnotu futbalových klubov Manchester United, Real Madrid, FC Barcelona a Arsenal FC dokopy!

Čo sa týka pohľadu do blízkej budúcnosti, zdá sa, že cesta veľkých peňazí vedie do Ázie, kde sa tento šport teší mimoriadnej obľube. Už teraz si tí najväčší z ázijského biznisu s radosťou v očiach vychutnávajú závody v Singapure.

xtb
Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať
Komentáre