Na raste elekromobility sa dá „zviesť“ rôznymi spôsobmi

Tento rok mal byť rokom, kedy sa mal svetový automobilový priemysel spamätať z nešťastného roku 2020 ovplyvneného globálnou pandémiou. Všetko tomu aj nasvedčovalo, ale len do určitého momentu. Svetový automobilový trh totiž začal v posledných mesiacoch spomaľovať, a to najmä v Európe. Kombinované registrácie nových áut na troch najväčších automobilových trhoch aktuálne klesli v porovnaní s vrcholom v auguste 2018 o 19 %. Od decembra 2015 vzrástli celosvetové registrácie nových áut len o 1,8 % ročne.

Vyzerá to tak, že svetový automobilový trh sa nasýtil a pandémia situáciu na strane dopytu len ďalej zhoršila. Keď sa dopyt začal vracať, priemysel čelil novým problémom s dodávkami polovodičov.

V začiatkoch pandémie výrobcovia automobilov zrušili objednávky na polovodiče, pretože sa domnievali, že dopyt bude dlhodobo slabý. Potom však vlády rozbehli bezprecedentné stimuly v ekonomike, prišlo schválenie vakcín a ekonomika sa začiatkom 2021 rozprúdila.

Polovodičový priemysel si už medzičasom našiel iných ochotných kupcov, ktorí využili vysokí dopyt po grafických kartách na hry a kryptotrh a tiež pre dátové centrá a počítače. Výrobcovia automobilov sa museli vrátiť na koniec radu a aj keď sa odvtedy snažia získať prioritu, spôsobilo to zníženie výroby pre ich nedostatok.

Povedomie o zmene klímy podnietilo dopyt po elektrických vozidlách

Napriek uvedeným štrukturálnym zmenám v priemysle a nízkemu rastu, MSCI svetový automobilový index výrazne nabral za posledných 18 mesiacov na hodnote. Za týmto vývojom stojí jednoznačne úspech výrobcov elektrických vozidiel.

„S nedávnym „výbuchom“ globálneho automobilového indexu sa trhová hodnota tohto odvetvia úplne odpojila od základnej miery štrukturálneho rastu. Trh v súčasnosti pripisuje vyššiu trhovú hodnotu 11 najväčším výrobcom elektrických vozidiel ako rovnakému počtu najväčších tradičných výrobcov automobilov. Dá sa to vysvetliť len jedinou logikou a to tým, že trh verí, že dopyt po elektrických autách bude rásť a že sa elektromobilom podarí zachovať vyššiu maržovosť v porovnaní s klasickými vozidlami,“ hovorí Peter Garnry, analytik Saxo Bank.

Vyhliadky priemyslu sú v nasledujúcich desaťročiach jasné. Autá so spaľovacím motorom zaznamenajú negatívny rastový profil, zatiaľ čo elektrické vozidlá budú mať počas nasledujúcich 10 rokov strmú rastovú krivku, ktorá sa postupne spomalí. „Pri súčasných trhových hodnotách výrobcov čisto elektrických vozidiel však veríme, že očakávania prevyšujú to, čo môžu tieto spoločnosti ponúknuť. Odporúčame investorom, aby našli iné spôsoby, ako sa podieľať na raste elektromobility. Jedným zo spôsobov je investovať do spoločností, ktoré vyrábajú polovodiče pre automobilový priemysel, spoločnosti ťažiace lítium alebo výrobcov batérií do elektrických vozidiel,“ odporúča analytik Saxo Bank.

Tradiční výrobcovia áut, ktorí zaradili do produkcie aj elektrické vozidlá by mali podľa neho túto svoju divíziu vyčleniť do samostatných spoločností s majoritnou kontrolou. „Umožní im to ľahšie získavať kapitál pre akceleráciu výroby a zároveň ich lepšie ochráni od vnútorného politikárčenia,“ dodáva.

Akciový analytik Saxo Bank
Zdieľať