Digitálna vizitka

Prvý dojem

Prvý dojem môžete urobiť iba raz a podľa neho sa často odvíjajú ďalšie interakcie. Rovnaké to je aj v prípade mena novej webovej stránky. Ten je totiž digitálnou vizitkou a rovnako ako zemepisná adresa môže svojho majiteľa katapultovať do najlepšej spoločnosti alebo na okraj tejto. Pokiaľ hovoríme o mene stránky, máme na mysli tú časť, ktorá sa v URL nachádza medzi https://www. a koncovkou .sk, napríklad https://www.investicne.sk. Podľa mena webu zákazníci posúdia poskytovateľa tovaru alebo služieb ešte skôr, než budú ochotní urobiť si predstavu o jeho službách a tovare.

Správna adresa otvára zákazníkom dvere a vyložene ich pozýva k tomu, aby si stránky prezreli, chvíľku na nich zostali, vracali sa na ne alebo stránky dokonca aj niekde spomenuli. Správna adresa vzbudzuje na prvý pohľad pocit profesionality a zdôrazňuje atraktivitu hľadaného. Kľúč, ktorý zákazníkom otvára dvere sa teda nachádza v jednom jedinom riadku, a to v adrese internetovej stránky.

Preto by mal byt´starostlivo zvážený výber názvu domény a vopred by sa mala skontrolovat´dostupnost´domény.

Trvalý dojem

Najväčším problémom budú pravdepodobne odhadované dve miliardy webových stránok používateľov po celom svete, ktoré výrazne znižujú počet dostupných možností. Na najvyššej slovenskej doméne .sk tento počet aktuálne činí 400 000. Zároveň je nevyhnutné vybrať meno, ktoré je všeobecne známe, ľahko sa pamätá, a ktoré možno dokonca privedie aj návštevníkov, ktorí hľadajú niečo iné. Vďaka slovenčine, ktorá má v porovnaní s ostatnými jazykmi malý počet ľudí hovoriacich týmto jazykom, možno kombinovať slovenský pojem s koncovkou .com, či inou zahraničnou/medzinárodnou doménou a získať tak aj v dnešnej internetovej dobe atraktívne a výstižné meno webu. Tu je potrebné, aby ste sa informovali a vyhli sa doménam, ktoré sú známe ako tvorcovia spamu a iných tienistých internetových stránok. To by mohlo viesť priamo k neúspechu. Čo si ale človek ľahko zapamätá? To si môžeme ukázať na príklade týchto dvoch mien, ktoré prichádzajú do úvahy pre napríklad nový internetový obchod s potrebami pre domácich miláčikov: animalia a chovateľ. Odpoveď sa ponúka sama. V ďalšom súvisiacom kroku je nutné zvážiť, či nie je pre daný účel vhodnejšie napr. všetko-pre-chovateľov alebo iba chovateľ. Krátky názov je samozrejme plusom a dlhšie meno poskytuje šancu, že internetové stránky nájdu aj návštevníci, ktorí pôvodne hľadali niečo iné. Vo všetkých prípadoch platí, že internetové stránky môžu takýmto návštevníkom ponúknuť niečo, čo ich napriek tomu zaujme. Tu veľmi záleží na konkrétnom účele stránok a na cieľovej skupine.

Praktická stránka veci

Pri výbere mena je taktiež nutné, aby ste mysleli aj na používateľov mobilných zariadení. Okolo 50 % návštev sa pravdepodobne bude uskutočňovať z mobilných zariadení. Tie majú prednastavenú funkciu automatických opráv, ktorých následkom sú nesprávne výsledky pri vyhľadávaní alebo písaní adresy. Preto je vhodné vyskúšať viaceré varianty a zistiť, kam povedie vyhľadávanie s preklepmi alebo automatickými opravami. Ak prichádzajú do úvahy pomlčky, odporúčame vyskúšať ich jednoduchú dostupnosť na klávesnici rôznych mobilných zariadení. V každom prípade je vhodné zaregistrovať variant s pomlčkami alebo zvláštnymi znakmi, ako aj bez nich. Nepraktické meno môže internetovú existenciu pripraviť o množstvo potenciálnych zákazníkov.

Kľúčové slová

Kľúčové slová v mene webu naopak už nemajú takú dôležitosť ako pred niekoľkými rokmi. Okrem toho existuje veľmi vysoká pravdepodobnosť, že kľúčové slovo bude mať v mene už niekto iný a jeho použitie bude možné iba v kombinácii (alebo po úhrade čiastky, ktorá sa môže vyšplhať do miliónov). V tom prípade musíte dôkladne zvážiť „nenahraditeľnosť“ kľúčového slova a dĺžku/praktickosť mena.

Ďalšie aspekty

Čo naopak musí budúci prevádzkovateľ internetovej stránky urobiť, ak sa chce vyvarovať možným nepredstaviteľne vysokým finančným stratám, je overenie a kontrola právnej stránky veci. Ak má zamýšľané meno zaregistrovaný už niekto iný, napríklad špecializovaná advokátska kancelária, ktorá tak dosahuje závratne vysoký obrat, nie je ťažké odhadnúť dôsledky…

Na záver

Ak sa bude budúci prevádzkovateľ webu držať týchto rád, bravúrne zvládne pri výbere jeho mena najväčšie úskalia a urobí najdôležitejší krok k tomu, aby sa mohol zaradiť medzi profesionálne, obľúbené a najnavštevovanejšie weby.

Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať
Komentáre