Reklama na alkohol nebude. V televízii, rádiách ani na internete

Ďalekosiahly zákaz reklamy na alkohol nadobudol v Rusku účinnosť. Je to jedna z častí boja proti alkoholu ako takému. Zákaz zobrazovať reklamy na alkohol platí v televízii, rádiách, internete, verejnej doprave a bilbordoch. Zákaz bude od prvého januára platiť tiež pre tlačené média.

Tento krok pravdepodobne zasiahne oprávnených výrobcov, avšak nie obchodníkov na čiernom trhu s liehovinami. Straty tak budú znášať práve tí, čo obchodujú legálne. Ako uviedol Dmitry Dobrov, predseda ruského zväzu výrobcov alkoholu, nepredpokladá sa, že by liehovary, ktoré vyrábajú a predávajú vodku načierno a veľmi lacno, spravidla bez ciel a daní z predaja, týmto zákonom nejakým spôsobom utrpeli. Ako tiež dodal, nevie si predstaviť, ako sa bude vymáhať zákaz za zverejňovanie reklamy na internete. Niektoré firmy pravdepodobne len presunú svoje náklady na reklamu na stránky registrované mimo Ruska, aby tak zákon obišli.

Abnormálne vysoká spotreba

Dmitry Yanin, vedúci Medzinárodnej konfederácie spotrebiteľských spoločností však zákaz obhajuje ako tvrdé, ale potrebné opatrenie. Zároveň verí, že bude mať vplyv, pretože úroveň spotreby alkoholu je v Rusku abnormálne vysoká. Ruská konzumácia alkoholu je dvakrát väčšia ako je kritická úroveň stanovená Svetovou zdravotníckou organizáciou.

Hoci je v Rusku dlhodobo tradičným alkoholom vodka, v poslednej dobe došlo k výraznému nárastu popularity piva. To podnietilo v minulom roku úrady, aby preradili pivo do rovnakej kategórie ako sú ostatné alkoholické nápoje.

MARTIN KIABA je absolventom Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v odbore financie, bankovníctvo a investovanie. Aktívne sa zaujíma o finančné trhy, problematiku verejných financií a politické dianie doma i v zahraničí.
rm stock