Steve Jobs umrel: Bude sa ešte Apple dotýkať hviezd?

Tim Cook povedal 50 000 zamestnancom: „Tí z nás, ktorí mali to šťastie spoznať ho a pracovať s ním stratili drahého priateľa a inšpirujúceho učiteľa”. Ale generálny riaditeľ Apple má len málo času oplakávať svojho kolegu s ktorým pracoval posledných 13 rokov.

Najnovšia verzia iPhone musí byť od budúceho piatku v 233 obchodoch USA. Výhodou spoločnosti je 76 miliárd $ v hotovosti, čím sa stáva najcennejšou spoločnosťou s úlohou v objavovaní nových spotrebiteľských technológií. Hodnota akcií sa za posledné dva roky zdvojnásobila.

Sústrastné slová prichádzali aj od Erica Schmidta z Googlu a Marka Zuckerberga z Facebooku. Ale ako Cook dobre vie, Google a Facebook sú dvaja z najdivokejších konkurentov Apple. Nebolo by žiadnym prekvapením, keby konkurenti videli Apple potenciálne zraniteľnejšie a snažili si z rastúceho koláča odkrojiť čo najviac.

Vezmime si napríklad trh so smartphonmi. Technologická výskumná spoločnosť Gartner predpovedá, že operačný systém Android od Google bude do roku 2015 nasadený v 49 % telefónov. Nový systém Mango od Microsoft bude v 20,5 %, zatiaľ čo iOS od Apple bude použitý v 17 % telefónov.

Aj napriek vlažnému prijatiu iPhone 4S (aktualizovanej verzie iPhone 4) na začiatku tohto týždňa, sa investori v súvislosti s produktovou líniou v nasledujúcich 18 mesiacoch cítia komfortne. Najnovšia verzia iPad sa očakáva na jar budúceho roka. V druhom štvrťroku zaznamenala spoločnosť tržby 7,3 miliardy $.

Mnohí analytici si ale myslia, že odteraz to bude mať Apple omnoho ťažšie. Cook síce je skvelý v prevádzke obrovských globálnych dodávateľských reťazcov a Jonathan Ive jeden z najlepších produktových návrhárov svojej generácie. Ale nebol to práve Jobs, ktorý to splietal všetko dohromady?

Apple sa ešte stále spolieha na trh USA, ktorý mu tvorí 50 % tržieb. Očakáva sa ale že trhy ako sú Čína, India, Mexiko, Brazília a Rusko môžu do roku 2015 pridať ďalších 68 miliárd $ tržieb ročne. Predaj v Číne sa za druhý štvrťrok vyšplhal na 3,8 miliardy $, čo je 6 krát viac ako za rovnaké obdobie minulého roka.

Apple sa zatiaľ nesnažilo vážnejšie vstúpiť na trh s televíznymi obrazovkami, ale mnohí ľudia očakávajú zmenu. Je to obrovská príležitosť a nie je žiadny dôvod aby tento trh ostal nenarušený. Je pravdepodobné, že útok na TV trh sa odohrá skôr ako sa Apple v roku 2015 presťahuje do svojho nového sídla v Cupertino v Kalifornii.

Apple sa stalo jednou z mála firiem na svete, ktorej sa podarilo dosiahnuť hviezd pre spotrebiteľov i akcionárov. Bude ešte nejaký čas trvať, kým zistíme, či je to ešte možné.

 Podľa infomácií dailytelegraph.co.uk

 

Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať