Odvážne, moderné a svieže. To sú charakteristiky mnohých modelov, ktoré sa prezentujú na autosalóne Auto Shanghai 2025, ktorý sa koná od 23. apríla do 2. mája. Svoje najnovšie kúsky tu prezentuje množstvo domácich aj zahraničných značiek, pričom hlavnú pozornosť pútajú plne elektrické vozidlá.
Podľa čínskych štátnych médií má na tohtoročnom autosalóne premiéru viac než 100 nových modelov. Výstava kladie dôraz na inovácie v oblasti elektromobility a technológií autonómneho riadenia, čím naznačuje budúci smer vývoja automobilového priemyslu.
Vďaka vládnym dotáciám a ďalším stimulom na kúpu tvorili elektromobily v lete minulého roka prvýkrát viac ako polovicu predaja nových automobilov v Číne. Na trhu dominovali domáci výrobcovia, ako napríklad BYD, najväčší výrobca elektromobilov na svete.

S celkovým počtom približne 31 miliónov predaných vozidiel zostala Čína v roku 2024 najväčším automobilovým trhom sveta, na ktorom nemecké automobilky naďalej prichádzali o podiel na trhu. V nádeji, že sa to zmení, Volkswagen a jeho značka Audi tento rok uvádzajú na trh dve elektrické vozidlá, ktoré koncern vyvinul výhradne v Číne pre čínsky trh – s veľkým dôrazom na digitálnu komunikáciu, zábavu a asistenčné programy pre vodiča, ktoré sú integrované do vozidla.
V Šanghaji bude jednou z hlavných tém aj problematika vysokých ciel, ktoré prakticky znemožnili dovoz čínskych elektromobilov do Spojených štátov. Pre čínskych výrobcov je však strategicky dôležitejší trh Európskej únie. Európska komisia Čínu obviňuje z narúšania hospodárskej súťaže prostredníctvom štátnych dotácií, čo ju viedlo k zavedeniu vyrovnávacích ciel (v niektorých prípadoch presahujúcich až 40 %). V súčasnosti sa ale rokuje o možných alternatívach, ako napríklad zavedenie minimálnych cien pre čínske vozidlá na európskom trhu.
Čo sa týka konvenčných vozidiel na benzín a naftu, v tejto oblasti čínske automobilky zaostávajú za svetovými lídrami ako je Toyota. Dokážu však predávať elektrické vozidlá za približne rovnakú cenu a zároveň vyriešiť problémy s dojazdom a rýchlym nabíjaním. Čína sa stala súčasťou toho, čo analytik Yanmei Xie v komentári pre Nikkei Asia označil za „zmenu technologickej paradigmy“. Výrobcovia automobilov v Číne nevsádzajú na elektrickú energiu iba v rámci ekologickej transformácie, ale vidia v nej aj prostriedok k dosiahnutiu technologickej a priemyselnej dominancie, napísal Xie.
Čínski výrobcovia elektromobilov profitujú z toho, že nemajú obrovské zastarané prevádzky, ktoré by museli prejsť na novú technológiu, uviedol Stefan Sielaff, viceprezident pre globálny dizajn výrobcu elektromobilov Zeekr Group, ktorý patrí do stajne značiek Geely. „Preto môžu okamžite reagovať na dopyt trhu, na požiadavky zákazníkov a môžu dodávať veľmi, veľmi rýchlo,“ povedal.
Zdroje: euronews.com; tagesschau.de; autor
![]() 98 % | Viac ako 1000 US akcií bez poplatku Viac ako 3000 US akcií s nízkymi poplatkami Fyzické akcie i ETF* Špičková podpora v CZ jazyku *Fyzické ETF iba pre profesionálnych klientov |
Obchodovanie je vždy spojené s rizikom Sponzorované |