Inflácia bude zrýchľovať, úrokové sadzby pôjdu hore aj v Európe

Zlá situácia v doslova upchatých medzinárodných prístavoch, najmä v juhovýchodnej Ázii, kde nákladné lode čakajú na vpustenie predĺžené časy, pravdepodobne zostane aj v roku 2022.

Hongkong patrí medzi najrušnejšie kontajnerové prístavy na svete spolu s Ningbo, Guangzhou a Shenzhen. Minulý september – posledný mesiac, za ktorý sú dostupné údaje – prijal tento prístav iba 1 358 medzinárodných nákladných plavidiel, čo je jeden z najnižších v histórii prístavu. Pred vypuknutím pandémie prichádzalo do Hong Kongu takmer dvakrát toľko plavidiel. Rovnako slabé sú aj údaje o množstve prijatého tovaru, ktorý dosiahol v septembri približne 17,8 miliónov ton, teda najnižšiu hodnotu od roku 2000.

Výrazný podiel na tejto nepriaznivej situácii majú dopravné zápchy a úzke miesta v systéme kontajnerovej dopravy. Stojí za tým nestabilná ponuka v dôsledku politiky „nulového covidu“ v Číne, ktorá má platiť minimálne do zimných olympijských hier v roku 2022 v Pekingu.

Christopher Dembik zo Saxo Bank odhaduje, že odstavenie strategických prístavov na jeden mesiac spôsobí problémy v dodávateľskom reťazci tak na 6 až 8 týždňov. To sa stalo napríklad vlani keď čínske úrady minulý jún uzavreli prístav Yantian kvôli rastúcim prípadom covidu. Situáciu môžu zhoršiť aj prírodné katastrofy. V polovici októbra tajfún Kompasu napríklad „uväznil“ na niekoľko dní lode v okolí Hongkongu.

Saxo Bank preto očakáva, že fenomén preťažených prístavov bude mať vplyv na oživenie hospodárstva aj v roku 2022, čo ďalej zvýši infláciu.

“Globálne centrálne banky budú preto musieť v budúcom roku zvyšovať úrokové sadzby oveľa rýchlejšie, než sa očakávalo, aby bojovali s pretrvávajúcimi inflačnými tlakmi. Americká centrálna banka a Európska centrálna banka sú v prvej línii,“ dodáva Ch. Dembik.

V nižšie uvedenom grafe sú znázornené údaje v podobe 12-mesačného kĺzavého priemeru.

Analytik Saxo Bank
Zdieľať