Pandémia: domácnosti presunuli výdavky na služby do nákupu tovaru

Domácnosti míňajú na spotrebný tovar podľa augustových čísel ešte viac ako pred krízou. Naopak menej výdavkov smeruje na cestovanie, zážitky a na pohonné hmoty. 

Čísla tržieb maloobchodníkov za august v Európe a v USA ukazujú návrat na predkrízové úrovne, dokonca ich prekonanie. Jedným z dôvodov je realizovanie nákupov odkladaných počas prvej vlny pandémie. 

Ďalším dôvodom je presmerovanie výdavkov domácností z cestovného ruchu, služieb a zážitkov do nákupu tovarov. Sektor služieb sa totiž ešte ani zďaleka nezotavil. Viaceré obmedzenia zostávajú naďalej v platnosti, čo okrem obmedzenej dostupnosti spôsobuje aj nárast nedôvery spotrebiteľov. 

Klesla dokonca aj spotreba pohonných hmôt. Ľudia totiž pracujú viac z domu a aj nákupy realizujú viac online ako pred krízou. Využívajú tak oveľa viac donáškové služby, či už pri objednávkach jedla alebo tovaru. Klesli aj predaje osobných áut, čo môžeme prepísať odloženiu väčších výdavkov do budúcnosti. 

Víťazmi pokrízového oživenia sú teda producenti spotrebného tovaru a maloobchod. Britské Tesco napríklad dosiahlo veľmi dobré výsledky. Od marca do augusta vzrástli jeho tržby o 6,6 percenta. Silný rast tržieb medzikvartálne vykázalo aj Nike (o 67 %), či Amazon (medziročne o 40 %)

Tento trend bude podľa nás pokračovať minimálne dovtedy, kým sa cestovný ruch a služby nezotavia na predkrízové úrovne. Zdravotníci sa dokázali z prvej vlny poučiť a súčasný nárast počtu nových prípadoch zvládajú lepšie. Masívne zatváranie obchodov preto zatiaľ nehrozí. Maloobchod by teda mohol fungovať takmer normálne. 

Pre akciových investorov z toho vyplýva dôraz najmä na producentov značkového tovaru a na maloobchod. Veľké firmy totiž majú dostatok kapitálu a know-how na to vysporiadať sa so zmenenou situáciou, napríklad plynulým prechodom na úplný online predaj. 

Peter Garnry, hlavný akciový analytik Saxo Bank

Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať
Komentáre