Tajomstvo čínskeho zákazníka (1.časť)

LILY LI nosí okolo krku malú plastovú kartu, a to aj cez víkend. Jedná sa o odznak cti, že má úradnícku prácu. Pracuje ako sekretárka u Access, maloobchodnej výskumnej spoločnosti v Šanghaji.

Používa Apple slúchadlá pre lacný čínsky mobilný telefón vo vrecku, takže to vyzerá akoby vlastnila iPhone. Do práce chodí autom (aj keď to trvá štyrikrát dlhšie než verejná doprava), len aby dala na obdiv svoje autíčko. Na interiér míňa málo, pretože len jej rodina vidí vnútro bytu. Po desaťročiach konformizmu, čínski spotrebitelia radi ukazujú drahý spotrebný tovar ako trofeje svojho úspechu. Na verejnosti sa chvália. V súkromí šetria každý halier.

Podľa niektorých odhadov bude Čína do roku 2015 druhým najväčším spotrebiteľským trhom. Čínsky ľud si kupuje viac áut, než ľudia v iných krajinách: v minulom roku ich kúpili 13,5 milióna, kým Američania 11,6 milióna. Čína je na najlepšej ceste stať sa najväčším trhom luxusného tovaru. Vláda si dala zvýšenie domácej spotreby za jednu z priorít poslednej päťročnice.

Niet divu, že západné firmy sa hrnú do Číny. 4. júla Nestlé, najväčší svetový výrobca jedla potvrdilo, že je v rokovaní ohľadom kúpy firmy s Hsu Fu Chi jedným z najväčších výrobcov čínskych cukroviniek a pečených dobrôt. Ak sa dohoda uzavrie, bude sa jednať o jednu z najväčších zahraničných prevzatí. Hsu Chi Fu sa na burze v Singapure obchoduje v hodnote 2,6 miliárd dolárov. Čína je s obratom 2,7 miliardy eur deviatym najväčším trhom Nestlé. Je to menej ako polovica, čo Nestlé predáva v Brazílii ale Čína má sedem krát viac obyvateľov. Preto má Nestlé hlad po distribučnej sieti Hsu Chi Fu, a po ich vedomostiach o tom, čo chutí čínskym chuťovým pohárikom.

Pochopenie spotrebiteľa je pre nás najdôležitejšia vec,“ hovorí Paul Bulcke, šéf Nestlé. Potravinársky podnik musí byť viac lokálny ako takmer všetky ostatné. Snažiť sa predať syr v Číne, je ako snažiť sa predať páchnuce tofu vo Švajčiarsku. Nestlé sa zaoberá preberaním čínskych firiem posledné dva roky. Hsu Fu Chi nie je jeho prvé sústo. V apríli prebralo kontrolný podiel v Yinlu Foods Group, rodinného výrobcu arašidového mlieka, ryže a ovsenej kaše.

 

Podľa informácií economist.com

 

Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať
Komentáre