Každé nové auto by malo byť do roku 2014 pripojené na internet

Svet technológii sa mení veľmi rýchlo a prináša nové a nové nápady. Pred piatimi rokmi sa do popredia dostali múdre mobilné telefóny – smartfóny.

V roku 2010 začal byť dôraz kladený na tablety a v súčasnosti sú investované miliardy jenov, dolárov, eur či libier do oblasti, ktorá by sa mala stať digitálnym „ihriskom“ blízkej budúcnosti – do áut.

V roku 2003 bolo vo Veľkej Británii zakázané telefonovať počas jazdy. Prešlo 10 rokov a výrobcovia automobilov dúfajú, že práve technológie, doteraz bežne používané v smartfónoch, by mohli zmeniť spôsob, akým používame naše autá.

Čo sa tým myslí? Rôznorodé aplikácie, ktorých používanie je známe z mobilných telefónov, by sa mali integrovať priamo na palubnú dosku. Vyhľadanie parkovacích miest, cesty k miestnej reštaurácii, či akékoľvek ďalšie pokyny by sa mohli zobrazovať priamo na čelnom skle.

Na to všetko bude do budúcnosti potrebné napojenie automobilov na internet. Pre špecifickosť podmienok, za ktorých budeme tieto služby využívať, sa oveľa viac bude treba zamerať aj na ich celkové ovládanie pomocou hlasových príkazov.

Budeme vedieť, ako dlho si postojíme na červenej

V súčasnej dobe sa zameriavame na využívanie sociálnych médií, integrovaných internetových rádií či spôsobov, ako využívať hlasové príkazy. Internet by však mohol v spojení s použitím v automobiloch slúžiť na oveľa praktickejšie veci.

Aplikácie môžu poukázať na čerpacie stanice, ktoré máme dosahu a s uvedením ich cien, čo pomôže vodičom rozhodnúť sa či natankovať už teraz, alebo pokračovať ešte pár kilometrov a ušetriť tak aj pár centov na litri.

K dispozícii sú tiež aplikácie, ktoré pomôžu vyhľadať v preplnených mestách parkovacie miesta. Zaujímavo znejú aj niektoré ďalšie. Testuje sa systém, ktorý pri zastavení na semaforoch ukáže vodičovi na palubnej doske čas, ako dlho sa farba nezmení.

Automobily (Photo by Miala)

Do roku 2020 má ísť na technológie prepájajúce vymoženosti internetu s automobilmi 600 miliárd dolárov. Len samotná spoločnosť Intel investuje v najbližších piatich rokoch v spoločnostiach, ktoré môžu urýchliť pripájanie vozidiel až 100 miliónov dolárov.

„Do konca roka 2014 bude pre niektoré z väčších značiek platiť, že každé nové predávané vozidlo bude ponúkať nejaký druh pripojenia,“ hovorí Jack Bergquist z IT spoločnosti IHS.

V súvislosti so zavádzaním nových technológii sa do oblasti automobilov však prináša aj iný pohľad na vec. Už v súčasnosti je približne štvrtina všetkých dopravných nehôd v USA spôsobená používaním mobilných telefónov. A pri zavádzaní ďalších vymožeností, ktoré odvracajú pozornosť vodičov od šoférovania samotného by riziko mohlo byť ešte väčšie.

V prípade nehody zavolá záchranku

Do istej miery však majú nové technológie prispievať aj k zvyšovaniu bezpečnosti. Jedná sa konkrétne o technológiu eCall, ktorá v prípade nehody automaticky zavolá záchrannú službu a poskytne základné informácie o nehode. Podľa EÚ majú byť do roku 2015 vybavené týmto systémom všetky nové automobily.

Nie je to však len bezpečnosť cestnej premávky, ktorá spôsobuje vývojárom vrásky na čele. Ak bude totiž auto disponovať systémami plnými dát a zároveň pripojením na internet bude teoreticky možné sa do daného auta „nabúrať“. Hovoríme tu o odomknutí vozidla, naštartovaní bez použitia kľúčov, či vôbec bez dotyku vozidla.

Analytici nás však ukľudňujú, že takáto pravdepodobnosť je veľmi malá. Spoločnosti venujú pri vývoji množstvo času bezpečnostným otázkam a zamedzeniu riziku zlyhania. „Teoreticky je hacking možný, ale automobilky sú si tohto rizika dobre vedomé a usilovne sa naň pripravujú,“ uvádza John Leech z KPMG.

Pripojenie vozidiel na sieť tak bude musieť byť dobre technicky zabezpečené. Príkladom je nový systém Fordu, kde sú aplikácie fyzicky oddelené od kritických zariadení vozidla a teda preniknutie do nich nebude možné.

Pri zhodnotení situácie by sa dalo povedať, že množstvo spoločností vsádza do tohto odvetvia veľa peňazí a trh tak rýchlo rastie. A ak majú tieto spoločnosti pravdu, je len otázkou času, kedy budú autá priamo súťažiť so smartfónmi a tabletmi o pozíciu najväčšieho „smart“ odvetvia.

Foto: IntelFreePress

MARTIN KIABA je absolventom Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v odbore financie, bankovníctvo a investovanie. Aktívne sa zaujíma o finančné trhy, problematiku verejných financií a politické dianie doma i v zahraničí.
Zdieľať
Komentáre