Tajomstvo čínskeho zákazníka (2. časť)

Niektoré západné firmy, ktorým sa nedarí doma si prekvapivo dobre počínajú v Číne. V Amerike, Kentucky Fried Chicken (KFC) je zakrpatené a McDonald mu nedovolí ďalej rásť. V Číne má 3300 reštaurácii (viac než trikrát toľko ako jeho súper) a každý deň otvára novú. Tajomstvom jej popularity sú miestni manažéri so slobodou prispôsobiť KFC čínskym obyvateľom. To znamená, že krídelká sú často nahradené ryžou, ovsenou kašou, kyslou uhorkou, bravčovým mäsom alebo hubami.

Nie každý sa ale dokáže prispôsobiť. Home Depot (americký reťazec) ustupuje z Číny po tom, čo sa snažil niekoľko rokov presvedčiť strednú vrstvu Číňanov k výzdobe svojich domovov. „Home Depot neporozumel trhu pre domácu dekoráciu,“ hovorí Ben Cavender, odborník pre výskum trhu Číny v Šanghaji. Čínski ľudia väčšinou nemajú žiadne garáže, v ktorých by ukladali náradie. A sú tam zástupy chudobných ľudí, ktorí budú maľovať a zdobiť za nízke mzdy. Stredná trieda má sklon k prenájmu firiem zaoberajúcich sa výzdobou. Na začiatku tohto roka Home Depot uzavrel svoj posledný obchod v Pekingu. V súčasnej dobe má len sedem obchodov v celej Číne.

V nedávnej správe o dynamike trhu a profile čínskeho spotrebiteľa, Bernstein Research ponúka niekoľko typov, ako môžu západné firmy ťažiť z „druhej spotrebiteľskej revolúcie“. Firmy by nemali ponúkať príliš mnoho značiek. Mali by vyrábať len pár ale vo väčšom množstve a využívať úspory z rozsahu. Tiež by mali stále zlepšovať kvalitu a obal svojich produktov inak nebudú schopný držať krok s tak rýchlo sa meniacim trhom. Treba vybudovať efektívnu distribučnú sieť, pretože pohotové dodanie tovaru do regálov vo vnútrozemí je ťažké. Musia vychovávať lojálnych zamestnancov. Iba niekoľko zamestnancov je lojálnych a chce pracovať vo vnútrozemí, aj napriek tomu, že sa tam narodili. Napokon, treba byť trpezlivý. Môže trvať roky, než si čínska prevádzka na seba zarobí peniaze.

Bernestein ešte pripomína: „Majte sa na pozore“. Pravidlá v Číne sa ešte stále len píšu. Rôzne ramená vlády ich môžu interpretovať odlišne. Ak si niekto mocný niečo zmyslí, nič s tým nenarobíte.

Pokaziť sa môže čokoľvek. Mnohí ekonómovia si myslia, že čínske domácnosti šetria až príliš. Niektorí sa obávajú realitnej bubli či bankovej krízy. Riziká predaja spotrebného tovaru sú v Číne obrovské. Ale rovnako sú veľké aj náklady príležitosti.

Podľa informácií economist.com

 

1
2
Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať