Tajomstvo čínskeho zákazníka (2. časť)

Neprehliadni:  Tajomstvo čínskeho zákazníka (1. časť)

Nadnárodné spoločnosti sa doteraz sústredili len na spotrebiteľov žijúcich v prosperujúcich pobrežných oblastiach. P & G, americký výrobca šampónov, zubných pást a iných výrobkov má svoje sídlo v čínskom Guangzhou. Jeho anglo – holandský súper sídli v Šanghaji.

Lenže obe firmy sa pripravujú na „druhú spotrebiteľskú revolúciu“ medzi 665 miliónov Číňanov žijúcich vo vidieckych oblastiach. Rozdiel v príjmoch medzi pobrežnými oblasťami a vnútrozemím je šesť ku jednej, avšak príjmy stúpajú.

„Všetko je politické,“ hovorí James McGregor, bývalý šéf americkej obchodnej komory v Číne. „Toto je vláda, ktorá umožňuje zahraničným spoločnostiam vytvárať podiel na trhu, keď ich môže využiť“. Jej dlhodobým cieľom je naučiť sa toho dosť od cudzincov, kým bude môcť vytvoriť vlastných národných šampiónov.

Takmer všetci výrobcovia západného spotrebného tovaru sa sťažujú na pekingskú ťažkú ruku. Bernard Arnault, šéf Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) bol zavolaný na čínske veľvyslanectvo v Paríži potom, čo Nicolas Sarkozy povedal, že sa možno stretne s Dalai Lamom. V nasledujúcich týždňoch desiatky žien pochodovali do predajne Louis Vuitton v Číne s falošnými Louis Vuitton kabelkami a drzo požadovali svoje peniaze späť.

Centrálna vláda nie je jediným problémom. Spoločnosti potrebujú rozvíjať vrelé vzťahy s miestnymi mocnármi. Častokrát je to práve krajinský guvernér, ktorý požaduje od firmy licencie k pozemkom, zamestnaniu a hromady ďalších papierov, ktoré podnik potrebuje k prevádzke. Ďalšou veľkou výzvou pre západné nadnárodné spoločnosti je, že ich čínski súperi rýchlo dobiehajú. „Domáci hráči budú divokými konkurentmi,“ predpovedá Derek Sulger z Lunar Capital, súkromnej spoločnosti pôsobiacej v Šanghaji.

V súčasnosti sa západné firmy tešia lukratívnej povesti pre kvalitu a bezpečnosť. Znečistenie olovom z miestnej dielne na výrobu staniolu v provincii Zhejiang zasiahlo na zdraví 103 detí a desiatky dospelých. Čínski spotrebitelia sú citliví na takéto správy ako ktokoľvek iný, preto ich len viac presviedčajú ku kúpe západných značiek. Avšak domáce firmy môžu robiť veci oveľa lacnejšie. A ich kvalita sa zlepšuje!

xtb
1
2
Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať