Európsky automobilový priemysel čelí kríze. Akcie výrobcov áut klesajú

Európski výrobcovia automobilov vrátane spoločností BMW, Mercedes a Volkswagen čelia prudkému poklesu akcií. Pod zhoršený sentiment sa podpísalo viacero faktorov, ako je slabý dopyt v Číne, čoraz vyššia konkurencia a vysoké náklady na elektrické vozidlá. To všetko prispieva k pesimizmu investorov, ktorí tlačia ceny akcií popredných automobiliek na nové minimá.

BMW zhoršuje prognózu

V utorok sa akcie BMW AG prepadli až o 11,2 %, čo je najväčší jednodňový pokles spoločnosti od marca 2020. Dramatický výpredaj prišiel po tom, ako spoločnosť znížila svoju celoročnú prognózu zisku a vyčlenila vysokú sumu na očakávané záručné platby v treťom štvrťroku.

Nemecká skupina uviedla, že jej celoročná prevádzková marža sa teraz očakáva na úrovni 6 až 7 % v porovnaní s predchádzajúcou prognózou 8 až 10 %. Za znížením je vo veľkej miere slabší dopyt v Číne, ktorá je pre BMW jedným z najdôležitejších trhov. Akcie BMW sa teraz obchodujú len za štvornásobok ich očakávaných ziskov (Forward P/E).

Graf: Vývoj akcií spoločnosti BMW od začiatku tohto roka

Graf: Vývoj akcií spoločnosti BMW od začiatku tohto roka
Graf: Vývoj akcií spoločnosti BMW od začiatku tohto roka

Volkswagen sa snaží ušetriť miliardy

Najväčšia európska automobilka Volkswagen minulý týždeň oznámila, že v rámci programu znižovania nákladov už nevylučuje zatváranie závodov v Nemecku a má v úmysle vypovedať dohodu o garancii pracovných miest. Tá platí od roku 1994 a do roku 2029 vylučuje prepúšťanie nariadené zamestnávateľom. Automobilka hľadá spôsoby, ako zefektívniť výdavky a ušetriť niekoľko miliárd eur.

Oliver Blume, generálny riaditeľ koncernu Volkswagen, označil za príčiny problémov zložitú ekonomickú situáciu, vyššiu konkurenciu v Európe a tiež zaostávanie nemeckej ekonomiky v oblasti konkurencieschopnosti.

Ocenenie európskych automobiliek dosiahlo krízovú úroveň

Akcie viacerých európskych výrobcov automobilov zaznamenali v tomto roku výrazný pokles. Najviac zasiahnuté sú spoločnosti Stellantis a BMW – trhová hodnota Stellantisu od začiatku roka klesla o takmer 36 %, pri BMW je to pokles o zhruba 28 %. Výnimkou je Renault, ktorý od začiatku roka zaznamenal mierny nárast o viac ako 4 %, hoci jeho ocenenie zostáva slabé (v porovnaní so zvyškom sektora).

Akcie Volkswagenu od začiatku roka odpísali 18 % a v súčasnosti sa obchodujú len za trojnásobok očakávaného zisku, čo je najnižšia hodnota v jeho histórii. Spoločné trhové ocenenie šiestich najväčších európskych výrobcov automobilov predstavuje približne 260 miliárd EUR, čo je menej ako polovica trhovej hodnoty spoločnosti Tesla.

Graf: Vývoj akcií spoločnosti Volkswagen za posledných 5 rokov

Graf: Vývoj akcií spoločnosti Volkswagen za posledných 5 rokov
Graf: Vývoj akcií spoločnosti Volkswagen za posledných 5 rokov

Pokles predaja v Európe

Podľa Georgea Galliersa, analytika Goldman Sachs, zaznamenal augustový predaj nových vozidiel na kľúčových trhoch ako je Francúzsko, Nemecko, Taliansko a Španielsko až dvojciferný medziročný pokles. Sezónne upravená ročná miera predaja (SAAR) v týchto štyroch krajinách klesla o 16,7 %, čo odráža zložité makroekonomické prostredie v Európe.

„Domnievame sa, že vyhliadky zostávajú slabé v dôsledku politickej a makroekonomickej neistoty. Predaj batériových elektromobilov je naďalej pod tlakom a zaznamenal veľký pokles,“ napísala spoločnosť Galliers. Širší európsky trh s automobilmi zaťažuje politická neistota, rastúca inflácia a vyššie úrokové sadzby, ktoré ovplyvňujú spotrebiteľské výdavky.

Klesajúca konkurencieschopnosť Nemecka

Nemecký automobilový sektor, ktorý je kľúčovým pilierom európskeho automobilového trhu, bol obzvlášť silne postihnutý vonkajšou konkurenciou.

Dr. Cyrus de la Rubia, hlavný ekonóm banky Hamburg Commercial Bank, poukázal na hlavné problémy, ktoré trápia nemeckých výrobcov automobilov: „Najväčším problémom pre nemecký výrobný sektor je rastúca strata globálneho trhového podielu nemeckých výrobcov automobilov a strojov v prospech čínskych konkurentov,“ uviedol ekonóm a dodal, že tento problém tu žiaľ zostane.

Ako vyplýva z najnovšej správy Bank of America, všetky európske automobilky zaznamenali v roku 2024 pokles svojich trhových podielov v oblasti batériových elektrických vozidiel. Trhový podiel Stellantisu klesol zo 4,0 % pred rokom na 2,7 % v júli a podiel Volkswagenu klesol zo 7,5 % na 6,6 %, zatiaľ čo podiel Mercedes-Benz sa zmenšil len na 1,9 %.

Jednou z hlavných výziev pre európsky automobilový priemysel je vysoká cena elektromobilov v porovnaní s vozidlami s hybridným alebo spaľovacím motorom. Napriek nižším prevádzkovým nákladom zostáva počiatočná obstarávacia cena batériových elektrických vozidiel na veľkých trhoch (ako je Nemecko a Francúzsko) približne o 20 % vyššia oproti náprotivkom so spaľovacím motorom, a to aj po zohľadnení vládnych dotácií.

Zdroje: euronews.com; ft.com; tradingview; autor

DUŠAN HRUŠKA je zakladateľom Investičných Novín - www.investicne.sk. Je absolventom Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela, kde vyštudoval odbor Financie, bankovníctvo a investovanie. Je tiež zakladateľom portálu www.skolaforexu.sk
rm stock