Indický maloobchod si rozdeľujú retailoví žraloci!

Bolo to v septembri minulého roka, čo sa indická vláda po mnohých rokoch intenzívneho lobingu rozhodla otvoriť svoj lukratívny maloobchodný sektor pre globálne reťazce supermarketov.

Aj keď tam tieto nadnárodné spoločnosti fungovali aj predtým, išlo iba o obchod s menšími maloobchodníkmi. Nový zákon im umožní, aby v domácich spoločnostiach mohli získať kontrolný, 51 %-ný podiel.

Predpokladá sa, že do roku 2020 tamojší maloobchodný trh zdvojnásobí svoj objem! Okrem zahraničných investícií k tomu prispeje fakt, že India hospodársky rastie. Vznikajú tu slušne platené pozície v call-centrách a počítačových firmách, takže kúpna sila Indov je čoraz príťažlivejšia pre “retailových žralokov”. Veď kto veľa zarobí, môže veľa aj minúť.

Nás Slovákov globálni hráči ako Tesco, Metro či Ikea už obsluhujú, no indický trh je pre nich nedotknuté more plné rýb. Zdá sa, že v súčasnej neistej dobe indický premiér ani na výber nemal. Ekonomika slabne a najnovšie dáta ukazujú, že hospodárske spomalenie bude najväčšie za posledných 10 rokov.

Lišiacky ťah vlády

Mali by to byť práve zahraničné reťazce, ktoré môžu ázijskej ekonomike dodať značný impulz. Samotný premiér verí, že pootvorenie retailového trhu Indie prinesie nové pracovné miesta. Indická vláda sa pri schvaľovaní pootvorenia sektora priam špekulantsky poistila, keď ako jednu z podmienok stanovila, že najmenej 30 % dodávok musí pochádzať z Indie (pekný ťah).

Obri samozrejme nespia! Wall Mart tu za niekoľko mesiacov v spolupráci s tamojším veľkoobchodom preinvestoval desiatky miliónov dolárov, nemecké Metro tu plánuje otvoriť 4 nové veľkoobchodné predajne. O priame zahraničné investície zrejme indický maloobchod nebude mať dlhšiu dobu núdzu.

Indický obchodník (Photo by Rinaldo W.)

Napriek tomu stoja svetové spoločnosti pred veľkou výzvou, ktorú vyrieši zamestnanie tamojších manažérov. Ide o prispôsobenie predajní a podnikania indickej kultúre, k čomu budú manažéri potrebovať vysoký stupeň autonómnosti. V Indii platí 20 úradných jazykov, tri svetové náboženstvá a nespočetne veľa tradícií.

Azda jediní, komu príchod veľkých hráčov nevonia, sú tamojší predajcovia. Po celé desaťročia bol indický maloobchod roztrieštení a neorganizovaní. Skladá sa z množstva rodinných obchodíkov, ktoré vypĺňajú potreby miestnych obyvateľov. Už len po nakuknutí supermarketov na tento trh sa ich tržby prepadli o desiatky percent.

Už dnes je isté, že zahraničné supermarkety cez svoju agresívnu cenovú stratégiu prinesú lacnejšie potraviny, čo priláka množstvo spotrebiteľov. Čas ukáže, aký veľký kus z indického maloobchodného koláča si odkroja obri ako Wall-Mart, Carrefour či Tesco.

Foto: StormyDog

Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať
Komentáre

pozeru vsetko co sa da, narobia bordel, odidu a vrhnu sa na vietnam alebo singapur???