IN: Airbus a Boeing v roku 2010

Trh s veľkými dopravnými lietadlami patrí práve týmto dvom výrobcom. Ich trhový podiel je porovnateľný a obidve spoločnosti dúfali v oživenie leteckej prepravy v minulom roku. Trh potiahli najmä ázijské aerolinky. V budúcnosti sa najväčší rast dopytu po nových lietadlách očakáva v Číne a Indii. Tam smeruje markantná pozornosť obidvoch spoločností. No na mapu leteckých výrobcov sa pretláča aj Čína, je však otázne, či dokáže dobehnúť technologický vývoj svojich konkurentov, ktorý prebiehal niekoľko desaťročí.

Vyhráva Airbus

V počte čistých objednávok, teda dohodnuté mínus zrušené kontrakty, vyhral Airbus. Do novembra 2010 viedol Boeing, no po strhujúcom „finiši“ si prvenstvo odnáša európsky výrobca. Na poslednú chvíľu uzavreli kontrakt s Airbusom nízkonákladové Virgin America (60 lietadiel), indické IndiGo airlines (180 lietadiel) a britský Easyjet (15 lietadiel). Nie všetky objednávky boli započítané do roku 2010, no takýto mohutný záver roka tu už dlho nebol. Celkovo tak spoločnosť Airbus ohlásila 574 čistých objednávok, zatiaľ čo Boeing „iba“ 530.

V počte odovzdaných lietadiel takisto vyhráva európsky výrobca, keď odovzdal až 510 strojov. Zákazníci Boeingu prevzali v minulom roku 462 nových strojov. Pre investorov však majú tieto čísla nízku vypovedaciu schopnosť, resp. sú už minulosťou. Najdôležitejším faktorom pre nich je očakávaný vývoj. Ruku na srdce, trh s leteckými strojmi podlieha tak veľkým tlakom a lobbingu, že jediný spôsob ako získať potrebné informácie je ilegálny – insider trading. Jednotlivé vlády poskytujú priamu alebo nepriamu finančnú podporu, ktorou chcú podporiť svojho „favorita, pretože v hre sú tisíce pracovných miest.

Dôležité zlomy v krátkej budúcnosti

Prvý veľký test, ktorý napovie o budúcnosti oboch gigantov, je očakávaná modernizácia leteckej flotily americkej Delta Airlines, ktorá dosiaľ patrila do sféry Boeingu. Avšak analytici dávajú veľkú šancu aj Airbusu z jeho ekologickým modelom NEO, ktorý presvedčil už IndiGo, Easyjet a takisto aj Virgin America. Ak by sa európskemu výrobcovi podaril tento husársky kúsok, mohlo by to výrazne zamávať s akciami oboch spoločností.

Kontrakt s IndiGo airlines neznamená zmenu hráčov na miestnom trhu, pretože dlhodobo patrí Airbusu a toto vyhlásenie iba potvrdilo jeho pozíciu u tohto prepravcu. Skutočný test príde pri Delte, ktorá doteraz používala iba lietadlá Boeing,“ povedal Richard Aboulafia, odborník na letecký priemysel.

Boeing dnes ohlásil ďalšie posunutie dodávky prvého stroja 787 Dreamliner na tretí kvartál 2011 kvôli technickým problémom. Pôvodne bolo naplánované odovzdanie prvého stroja Boeing 787 dreamliner už v máji 2008. Tak dlhé meškanie znepokojuje jeho stálych odberateľov, čo pochopiteľne nahráva do karát Airbusu.

Kam sa uberá letecký priemysel

Vysoká spoľahlivosť každého dopravného lietadla je už dnes samozrejmosťou. V budúcnosti môžeme očakávať čoraz väčšie zapájanie ekológie aj do leteckého priemyslu. Prvým náznakom sú lietadlá Airbus A320 s označením NEO, ktoré majú mať o 15% nižšiu spotrebu ako ich pôvodná verzia. Aj vďaka tomuto novému modelu zaznamenal Airbus koncoročný úspech v objednávkach.

Zdroj: Financial Times, BBC

Matúš Grega

matus.grega@investicne.sk

© Investičné Noviny