Viete čo stojí za úspechom značky IKEA?

Určite netreba predstavovať švédsky nábytkársky gigant s názvom IKEA, ktorého produkty sa vďaka veľkej obľúbenosti dostali skoro do každej domácnosti po celom svete.

Jednoduché, no zato vysoko kvalitné a jedinečné výrobky prinášali výrobcovi len za posledné desaťročie príjmy vyššie ako 10 biliónov eur za rok. Za rok 2014 bola jeho hodnota zisku viac ako 29 biliónov dolárov. Ako to tá spoločnosť robí? Prezradíme vám základ jej úspechu.

1. Znižovať náklady na každom kroku

Spoločnosť sa snaží zameriavať celý výrobný proces na neúprosnom udržiavaní produkčných nákladov. Z časti to dosahuje na základe tzv. low – cost MDF (Medium-densityfiberboard), čo znamená, že všetok materiál potrebný na výrobu nakupuje výhradne vo veľkých množstvách, pri ktorých je veľakrát cena znížená o množstevnú zľavu. Taktiež je dôležitý aj fakt, že produkcia zväčša prebieha mimo Švédska – v rozvojových krajinách, kde sa ceny výrobných faktorov pohybujú na nižších úrovniach.

2. Nechať zákazníkov hľadať a bádať

Nenávidíte nakupovanie v IKEA, pretože tam vždy strávite niekoľko hodín aj keď ste potrebovali kúpiť len malú lampičku do spálne? Možno si myslíte, že človek, ktorý to navrhoval bol nemohlo, no v skutočnosti sa jedná o veľmi premyslený, geniálny marketingový trik. Pôdorys je navrhnutý tak, že hlavná ulička je na každých 50tich krokoch križovaná ďalšou uličkou po oboch stranách a tak udržiavala zákazníka v záujme, čo nové ešte môže objaviť.

„Dalo by sa povedať, že IKEA akoby zoberie každého zákazníka za ruku a prevádza ho celým obchodom, aby si toho kúpil čo najviac,“ vyjadril sa autor knihy „The TruthAboutIkea“, JohanStenebo.

Foto: Flickr

3. Usilovať sa o pohodlie

Pred 50timi rokmi vynašla IKEA tzv. ploché balenie nábytku – jej dizajnér sa snažil natlačiť stôl do svojho auta a pritom prišiel na nápad, že sa odmontujú nohy stola. Odvtedy sú všetky produkty tejto spoločnosti uložené v čo najlepšie nositeľných baleniach, ku ktorým sa prikladá návod pre zákazníka, ako jednoducho si môže daný výrobok zmontovať. Vďaka tomu sa kupujúci nemusí obávať toho, ako vyrieši dopravenie nábytku domov.

4. Zapojiť zákazníkov

Vďaka baleniu, v ktorom je daný kus nábytku (pokiaľ sa jedná o väčšiu veľkosť) rozložený na viacero menších dielov, sa zákazník zapája do samotného procesu prostredníctvom skladania tých dielov, na čo nie je potrebné žiadne špeciálne náradie. Človek má pocit, že sa sám pričinil o skonštruovanie toho nádherného písacieho stola v pracovni či iného nábytku.

Redaktorka portálu www.investicne.sk, ktorá sa venuje témam ako marketing, manažment, diplomacia a medzinárodný obchod.
Zdieľať
Komentáre