Doba je dnes uponáhľaná a každý z nás sa snaží toho stihnúť čo najviac. Konkurencia nespí a ak chcete uspieť, musíte so svojim časom narábať efektívne.
Takže ako byť produktívnejším a mať náskok? Vyskúšajte týchto 10 tipov na time-manažment.
1. Základom je sústrediť sa
Nech robíte čokoľvek z vášho zoznamu úloh, sústreďte sa iba na tú jedinú konkrétnu činnosť. Ak riešite marketingový plán vášho biznisu, eliminujte všetko, čo vás rozptyľujte, od notifikácií na Facebooku, e-mailov až po “pípajúci” smartfón.
2. Dôležitý je výsledok, nie strávený čas
Ak nad niečím presedíte 4 hodiny, neznamená to, že ste úlohu splnili. Snažte sa byť maximálne efektívni a orientujte sa na výsledky.
Aj T. Harv Eker hovorieval: „Bohatí ľudia si nechávajú platiť podľa svojich výsledkov. Chudobní ľudia si nechávajú platiť podľa času, ktorý presedia v práci.”
3. Skracujte
Pre mnohých z nás je elektronická pošta každodennou rutinou. Píšeme s kolegami, obchodnými partnermi či s priateľmi.
Využite rôzne zaužívané skratky či prednastavený elektronický podpis. Ak ste zvyknutí na vypisovanie dlhých textov, dajte im zbohom.
4. Merajte
Prevezmite nad časom plnú kontrolu. Aby ste dosiahli efektívny time-manažment, musíte sledovať, koľko času na akú aktivitu/činnosť spotrebujete.
Ak máte obchodné stretnutie, pridajte mu nálepku napr. max. 70 minút. Vďaka takýmto limitom sa vyhnete zbytočnému mrhaniu časom (budete sa diviť, ako veľa času vám zostane).
5. Rozhodnite sa. Zn. Veľmi rýchlo
Viete, čo majú spoločné ti najúspešnejší ľudia sveta? Rozhodnutia prijímajú extrémne rýchlo, pričom ich časom vôbec nemenia. Ak budete so všetkým váhať, prídete o množstvo času.
6. Pozor na to, čo jete
Rôzne energetické doplnky vám možno dodajú rýchly energetický impulz, no po určitej chvíli vás ešte viac ponoria do únavy a vysajú z vás poslednú energiu.
7. Aj 20 minút sa dá zúžitkovať
Mnohokrát sa ocitneme v čakárni, či už je to lekár, zubár alebo nejaký úrad. Keďže čas sú peniaze, noste so sebou smartfón/tablet a počas čakania vyriešte aspoň menšie úlohy (napr. elektronická pošta).
8. Robte len to, čo viete
Ste softvérový vývojár a snažíte sa pol dňa opraviť pokazenú práčku? Veľká chyba.
Nielenže zabijete množstvo času, práčku sa vám s veľkou pravdepodobnosťou nepodarí opraviť. Venujte sa len tomu, čo viete a ostatné činnosti outsourcujte. Je to oveľa efektívnejšie, ako keby ste mali robiť všetko sami.
9. Automatizujte
Či už to sú automatické úhrady z bankového účtu, automatické odpovede v elektronickej pošte alebo automaticky nastavené príspevky v sociálnych médiách. Automatizujte. Nielenže nemusíte myslieť na pravidelné úhrady napr. za telefón, ušetríte čas aj vypisovaním príkazu.
10. Mega úlohy rozmeňte na menšie
Na záver jedna otázka:
Zjete slona?
Určite poviete „kdeže“. No keď si ho rozkrátejte na kúsky, začne to byť omnoho reálnejšie! Presne tak je to aj s úlohami.