3 dôležité veci, ktoré odlišujú lídrov od manažérov

Hovorí sa, že za každým úspešným podnikom stojí silné vedenie. Bezpochyby, v každej silnej organizácii existujú kľúčoví ľudia, ktorých úlohou je zabezpečiť, aby veci plynuli hladko.

Je však mýtus myslieť si, že manažér a líder je to isté. Kým líder nemusí byť manažérom, každý manažér by mal byť lídrom. Z manažéra sa ale líder nestane cez noc, o čom vás presvedčia aj body nižšie.

Autor Warren Bennis vo svojej knihe „On Becoming a Leader“ opisuje niekoľko zásadných rozdielov medzi vodcami a manažérmi. Tu sú najhlavnejšie.

1. Líder inovuje. Manažér spravuje. Vodca organizácie je ten, kto prichádza s novými myšlienkami a zahaľuje tím do akejsi vízie. Ide o osobu, ktorá musí byť doma v najnovších trendoch, štúdiách a zisteniach.

Manažér na druhej strane udržiava to, čo už bolo zistené. Jeho úlohou je udržať kontrolu, nastaviť ciele a taktiež príslušné merítka. Okrem toho vyhodnocuje a interpretuje výsledky, ktoré organizácia dosiahla.

2. Líder inšpiruje svojou osobou, manažér sa spolieha na kontrolné nástroje. Líder vie, ako svoj tím nastaviť na najlepší výkon. Inšpiruje ich a vkladá do nich dôveru v poslanie firmy.

Naopak, manažér má na kontrolu pracovníkov niekoľko nástrojov, či už je to odmeňovanie, sankcie a podobne.

3. Líder sa pýta „čo“ a „prečo“. Manažér sa pýta „ako“ a „kedy“.  Ak sa spoločnosti nedarí, líder vie predstúpiť pred svoj tím a položiť mu otázku: Čo sme sa z tohto zlyhania ponaučili? K tomu, aby líder mohol klásť otázky tohto typu, musí byť schopný tím vypočuť a cítiť s ním.

Naopak, manažéri sa nezamýšľajú nad podstatou neúspechu. Ich úlohou je zistiť, akým spôsobom a kedy budú výkony podniku v súlade s plánom.

DUŠAN HRUŠKA je zakladateľom Investičných Novín - www.investicne.sk. Je absolventom Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela, kde vyštudoval odbor Financie, bankovníctvo a investovanie. Je tiež zakladateľom portálu www.skolaforexu.sk
Zdieľať
Komentáre