10 ponaučení, ktoré vyplývajú z najväčších obchodných neúspechov

1. Naučte sa povedať NIE rýchlym peniazom. CEO spoločnosti LA Gear zdvihol predaje svojej firmy z 11 na 820 miliónov dolárov v priebehu štyroch rokov. Hlavným dôvodom bolo zameranie sa na unikátne a jedinečné topánky, ktoré ladili s módou.

Napriek tomu poslal firmu k vode, za čo môže naháňanie sa za tromi dolárovými príležitosťami. Nadbytočné produkty predával za veľké zľavy, ktoré podkopali veľkosť značky. Taktiež ponúkol nízko nákladové topánky Wal-Martu a zainvestoval do basketbalovej obuvi, ktorá bola akosi mimo hlavný biznis firmy. Riaditeľ nedokázal povedať nie rýchlym peniazom, za čo nakoniec zaplatil.

2. Ovládajte svoje ego. Nedajte sa ním zviesť.  Spoločnosť News Corp.  v roku 2006 zaplatila za MySpace 580 mil. dolárov a počas nasledujúcich rokov do tejto siete napumpovala ďalšie peniaze. Napokon ale prišiel Facebook a trhový podiel MySpace sa rok čo rok znižoval. News Corp túto sieť nakoniec predala za „úbohých“ 34 miliónov. Myšlienka byť prvým a zarobiť veľké peniaze je zvodná, avšak veľkí lídri z čias neúspechu vedia, že sa nemôžu nechať opantať egom.

3. Podnikateľ RJ Reynolds dal viac ako miliardu dolárov na vývoj cigariet, ktoré cez zložitý systém prinášali čistejšie spaľovanie a menej toxických látok pre fajčiarov. Výsledkom bola divná chuť a o niečo ťažšie vdychovanie. Svet sa rozhodol, že takúto cigaretu jednoducho nechce!

Marc Andreessen – Netscape (wikimedia)

4. Netscape priniesol jeden z najobľúbenejších internetových prehliadačov. Spoločnosť napriek tomu neustále pozerala dopredu. Investovala veľký objem prostriedkov do nového programovacieho jazyka, ktorý sa začal vyvíjať od nuly.

Prehliadač zostal bokom, čo bola veľká chyba. Zakladateľ Mark Andreesen odignoroval diamantovú baňu, ktorú mal priamo pod nosom, čo sa nakoniec ukázalo ako miliardový omyl.

5. Ak sa neuveriteľne skvelým spôsobom upriamite na zlú vec, nepohnete sa nikam – Presne takéto ponaučenie vyplýva z príkladu firmy Pets.com. Mali skvelú marketingovú kampaň, bezchybnú webstránku a mimoriadne efektívne podnikanie. Proste nádhera, avšak niečo tomu chýbalo – trh.

Ľudia si chovateľské potreby zaobstarali v rámci nákupov v obchodoch, prípadne využili služby zverimexu. Treba mať na pamäti, že efektívnosť, znižovanie nákladov či cenová konkurencia nie sú samé o sebe cieľmi!

6. Nedovoľte, aby vás rozptýlili nové zvodné technológie. Nemali by vás opantať, ale dopomôcť vám k rastu.

Výstrahou tohto bodu je spoločnosť Pioneer Seed, ktorá bola lídrom v produkcii osív kukurice a priamo spolupracovala s lokálnymi farmármi či zákazníkmi. Keď ale na scénu prišli biotechnológie, táto spoločnosť sa rozhodla vyskúšať netradičné metódy. Znamenalo to, že už nemohla spolupracovať s farmármi, naopak, vytvorila sa medzi nimi hospodárska súťaž. Nakoniec sa ukázalo, že spoločnosť len minula enormne veľké množstvo peňazí a zrútila sa.

7. Bývalý generálny riaditeľ firmy Sunbeam, Al Dunplany bol do firmy najatý ako húževnatý vodca, avšak jeho agresívny, násilný štýl riadenia a neuskutočniteľné ciele spôsobili pokles firemnej etiky a hospodárske straty pre spoločnosť. Ponaučením je, že tvrdí manažéri a príliš prehnané ciele tlačia ľudí zlým smerom.

8. Nesnažte sa ponúkať všetko! Reťazec Kmart bol jedným z prvých cenovo dostupných obchodov, ktoré v USA žali úspech. Spoločnosť sa neskôr zamerala aj na bohatších spotrebiteľov, čo spôsobilo výrazné zriedenie jej klientskej základne. Zákazníci boli zmätení a reťazec prišiel o svoj podiel na trhu. V roku 2002 nakoniec vyhlásil bankrot.

Photo by ktempest

9. Manažérka Jill Barad sa pre jemné vnímanie detailov stala prvou ženou na poste CEO v spoločnosti Barbie. Nakoniec sa ukázalo, že mala výborné proporcie nanajvýš pre produktovú manažérku, pretože jej „detské“ zaobchádzanie so zamestnancami viedlo k výraznému zníženiu ich produktivity. V roku 2000 bola nakoniec nútená odstúpiť.

10. Keď Carly Fiorina nastúpila do spoločnosti Hewlett Packard, bolo to niečo ako príchod celebrity. Fiorina využila svoj mandát výkonnej riaditeľky, aby vykonala obrovské zmeny, ktoré by perfektne zapadli aj do jej osobného života.

Uprednostnila svoju kultúru a ego pred firmou, čo líder nikdy nesmie dopustiť! Jej kormidlovanie nebolo úspešné, za čo si vyslúžila aj prezývku anti-Steve Jobs.

Redakčný tím Investičných Novín - investicne.sk. info@investicne.sk
Zdieľať
Komentáre