Keď to Facebook skúša inak

0

Svetové tlačové agentúry priniesli zaujímavé správy o najnovšom zámere spoločnosti Facebook, ktorým je nová spoplatnená služba „promote“.

Ide o možnosť užívateľa za poplatok zvýšiť prioritu svojho príspevku. Znamená to teda to, že za poplatok sa určený príspevok zobrazí priateľom na poprednom mieste bez ohľadu na jeho dôležitosť, úspech či počet komentárov. Maximálna cena dosahuje úroveň 12 dolárov za príspevok.

Keď kupujeme to, s čím sa kupuje

Existuje mnoho spoplatnených webových služieb, ktorých význam z hľadiska potrieb a nevyhnutnosti sa stráca napriek ich rastúcej cene. Za zmienku stojí kupovanie si vybavenia v počítačových hrách. Existujú dokonca počítačové hry, kde si hráč kupuje novú menu.

Kupuje teda predmet, ktorý následne slúži ako platidlo. Toto platidlo nemá pevne stanovený pomer jeho ceny ku jednotke tovarov, ktoré je možné nakupovať vo virtuálnom svete ani pomer ku existujúcej svetovej mene v reálnom svete. Tvorca takéhoto, nového „trhu“ teda ovplyvňuje vývoj cien a umelo zdražuje nové produkty so zámerom vytlačiť starélacné.

Nad niektorými e-produktmi sa zastáva rozum už dlhší čas a zväčša ide o produkty s veľmi špecifickým cieľovým segmentom trhu. Cieľom tohto konštatovania nie je uraziť ani jedného užívateľa akýchkoľvek služieb na webe. No nezastavil Facebook „rozum“ už úplne?

Keď to Facebook skúša inak

Takáto služba je absurdná a zbytočná! Prečo? V situácii, že je potrebné informovať priateľov o urgentnej novinke a zabezpečiť aby si ju každý všimol, stačí text príspevku (aj so sprievodným obsahom) vložiť do správy a zaslať ju všetkým. Načo teda platiť prioritu na stenách priateľov? Aj v prípade profilov, ktoré slúžia na propagáciu spoločností alebo produktov, existujú jednoduchšie spôsoby šírenia prioritných správ ako nezmyselná platba.

Je pochopiteľné, že Facebook sa snaží zvýšiť svoje príjmy z nereklamných zdrojov. No musí prísť s niečím, čo bude plniť základné predpoklady funkcionality a efektivity a nebude hromadiť ešte viac citlivých informácií o užívateľoch na svojich diskoch (citlivé údaje – údaje debetných a kreditných kariet)

Strata puncu, inovátorstva a priekopníctva bude spôsobovať prepad hodnoty akcií Facebooku. Problém by nastal keby začal strácať užívateľov. To však pravdepodobne nehrozí, veď včera Mark Zuckerberg avizoval, že viac ako miliarda užívateľov aktívne používa FB každý mesiac.

Zdieľať