Čierny piatok je jeden z najvýznamnejších dní pre obchodníkov v USA a výrobcov inde vo svete. Tento deň nám napovie, či bude nadchádzajúca Vianočná nákupná sezóna pre predajcov úspešná. Obchody lákajú ľudí výraznými zľavami, ktoré ostatné dni v roku nemôžu očakávať. Kvôli akciám sú otvorené aj v noci, pričom sa pred nimi zvyknú tvoriť dlhé rady. Deň vďakyzdania, ktorý predchádza čiernemu piatku, sa oslavuje každý štvrtý štvrtok v mesiaci november.
Tento rok „Black Friday“ neprekonal očakávania analytikov a celoamerické tržby stúpli len mierne, o 0,3 % na 10,7 miliardy USD (8,2 mld. eur). Počet nakupujúcich stúpol o 2,2 % oproti predošlému roku. Potvrdilo sa tak, že americkí spotrebitelia sa prispôsobujú ekonomickej klíme, keďže minulý rok stúpli tržby takmer identicky, o 0,5%.
Jediné pozitívne správy hlási internetová „peňaženka“ Paypal, ktorá zaznamenala nárast zrealizovaných obchodov cez jej služby o 27 % oproti roku 2009. „Ťažké časy v ekonomike zmenili myslenie kupujúcich. Viac porovnávajú ceny výrobkov a zistili, že online nákup im môže usporiť mnoho dolárov a času,“ povedali predstavitelia Paypal – u.
Existuje mnoho verzií ako vznikol názov „čierny piatok“. Jedna verzia tvrdí, že tento deň je čierny preto, lebo predavači majú veľa práce a neznášajú ho. Viac pravdepodobný scenár však tvrdí nasledovné: mnoho predajcov práve v tomto období preskočí do čiernych čísel, teda začnú konečne tvoriť zisk, preto pomenovanie čierny piatok.
Matúš Grega
matus.grega@investicne.sk
© Investičné noviny